Administracja morska


Administracj? morsk? nazywa si? t? cz??? organów pa?stwa, których rol? jest dokonywanie dzia?a? w?adczych w stosunku do obszarów morskich, ?eglugi, rybo?ówstwa oraz portów i wybrze?a. Do organów administracji morskiej zalicza si? ministra w?a?ciwego do spraw gospodarki morskiej, który jest jednocze?nie naczelnym jej organem oraz dyrektorów urz?dów morskich, którzy stanowi? organy terenowe i podlegaj? ministrowi, który ich powo?uje i odwo?uje. Zast?pców dyrektora powo?uje tak?e minister na wniosek dyrektora. Na stanowisko dyrektora urz?du morskiego i jego zast?pcy mo?e by? powo?any wy??cznie obywatel polski posiadaj?cy wykszta?cenie wy?sze oraz wiedz?, kwalifikacje zawodowe i do?wiadczenie z zakresu gospodarki morskiej oraz funkcjonowania administracji rz?dowej. Urz?dy morskie s? tworzone i znoszone przez ministra w drodze rozporz?dzenia, który nadaje im statuty, b?d?ce ramami, w których dzia?aj? urz?dy i ich dyrektorzy. Po zasi?gni?ciu opinii w?a?ciwych wojewodów okre?la równie? terytorialny zakres ich dzia?ania oraz siedzib?.

W sk?ad urz?du morskiego wchodz? przede wszystkim, poza dzia?ami typowo administracyjnymi, inspekcja morska, inspekcja bandery, inspekcja portu, S?u?ba Kontroli Ruchu Statków (tzw. S?u?ba VTS), kapitanaty i bosmanaty portów oraz Biuro Spraw Obronnych ?eglugi. W szczególno?ci do organów administracji morskiej nale?? sprawy bezpiecze?stwa ?eglugi morskiej, ochrony portów, w szczególno?ci zapobieganie aktom terroru, ponadto sprawy zwi?zane z korzystaniem z dróg morskich oraz portów i przystani morskich, bezpiecze?stwem zwi?zanym z badaniami i eksploatacj? zasobów mineralnych dna morskiego, ochron? ?rodowiska morskiego oraz ratowaniem ?ycia. Administracja morska zajmuje si? budow?, utrzymywaniem i ochron? umocnie? brzegowych, wydm i zalesie? ochronnych w pasie technicznym, wyznacza i oznacza drogi morskie, sporz?dza plany zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewn?trznych, morza terytorialnego i wy??cznej strefy ekonomicznej. Jej organy s? w?a?ciwe równie? w sprawach nadawania nazw statkom morskim, organizacji pilota?u morskiego, monitorowania i informowania o ruchu statków oraz ewidencji ?adunków i pasa?erów.

W sprawach nale??cych do w?a?ciwo?ci organów administracji morskiej, rozstrzyganych w trybie post?powania administracyjnego, decyzje w pierwszej instancji wydaj? zazwyczaj dyrektorzy urz?dów morskich, a wyj?tkowo minister w?a?ciwy do spraw gospodarki morskiej. Ponadto, dyrektorzy urz?dów morskich wydaj? przepisy prawne w formie zarz?dze? na podstawie upowa?nie? udzielonych im w ustawach. Je?li jest to niezb?dne do ochrony ?ycia, zdrowia lub mienia, ochrony ?rodowiska morskiego na morzu, w porcie morskim, przystani oraz w pasie technicznym, a tak?e ochrony ?eglugi i portów morskich, dyrektor urz?du morskiego mo?e ustanawia? przepisy porz?dkowe zawieraj?ce zakazy lub nakazy okre?lonego zachowania si?, o ile nie zosta?o to unormowane w obowi?zuj?cych przepisach. Polecenia ta przyjmuj? posta? zarz?dze? porz?dkowych.

Dyrektorzy urz?dów morskich na obszarze swego dzia?ania sprawuj? nadzór nad przestrzeganiem prawa. Zajmuj? si? tym przede wszystkim w ramach inspekcji: morskiej, bandery oraz portu. Inspekcja morska ma prawo kontrolowania, czy statki s? uprawnione do dzia?alno?ci, któr? wykonuj?, oraz czy posiadaj? wymagane pozwolenie, czy ?egluga lub inna dzia?alno?? jest wykonywana zgodnie z przepisami prawa, czy statki spe?niaj? wymagania w zakresie ochrony ?eglugi. Inspekcja ta jest w?a?ciwa tak?e do wykrywania zanieczyszcze? ?rodowiska morskiego spowodowanych dzia?alno?ci? na morzu i ich sprawców. Swoje zadania mo?e realizowa? we wspó?dzia?aniu ze Stra?? Graniczn?, przy u?yciu jej si? i ?rodków, a w razie konieczno?ci tak?e w porozumieniu z Marynark? Wojenn?.

Inspekcja bandery ma prawo kontrolowania statków o polskiej przynale?no?ci w zakresie wymaga? okre?lonych prawem co do budowy statków, sta?ych urz?dze? i ich wyposa?enia, sk?adu i kwalifikacji za?óg, ochrony ?rodowiska, bezpiecze?stwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych oraz ochrony ?eglugi morskiej. Inspekcja portu jest w?a?ciwa do kontrolowania statków o obcej przynale?no?ci zawijaj?cych do polskich portów w analogicznym zakresie, jak inspekcja bandery w stosunku do statków polskich. Je?eli zachodzi uzasadnione podejrzenie naruszenia prawa, inspektorzy mog? skontrolowa? obcy statek znajduj?cy si? w polskich obszarach morskich i zmusi? go do zawini?cia do wskazanego portu, przy zastosowaniu wszelkich niezb?dnych ?rodków. O takim dzia?aniu nale?y zawiadomi? niezw?ocznie w?a?ciwy organ pa?stwa bandery statku.



Przeglądaj artykuły prawnicze