Co wchodzi w sk?ad administracji niezespolonej?


Zgodnie z przepisami o administracji rz?dowej w województwie administracja niezespolona stanowi cz??? administracji rz?dowej w terenie. Organy administracji niezespolonej wykonuj? administracj? publiczn? i rz?dow? na obszarze województwa. Przez organy administracji niezespolonej nale?y rozumie? terenowe organy administracji rz?dowej podporz?dkowane w?a?ciwemu ministrowi oraz kierowników pa?stwowych osób prawnych i kierowników innych pa?stwowych jednostek organizacyjnych wykonuj?cych zadania z zakresu administracji rz?dowej na obszarze województwa. Organy te maj? obowi?zek dzia?a? na podstawie i w granicach okre?lonych przez ustawy. Ustanowienie organów administracji niezespolonej mo?e nast?powa? wy??cznie w drodze ustawy, je?eli jest to uzasadnione ogólnopa?stwowym charakterem wykonywanych zada? lub terytorialnym zasi?giem dzia?ania przekraczaj?cym obszar jednego województwa. Powo?ywanie i odwo?ywanie organów administracji niezespolonej nast?puje na wniosek w?a?ciwego miejscowo wojewody albo po uzyskaniu uprzednio jego zgody, chyba ?e ustawa stanowi inaczej. W przypadku nieuwzgl?dnienia wniosku wojewody lub nieuzyskania jego zgody minister w?a?ciwy do spraw administracji publicznej mo?e wyst?pi? do Prezesa Rady Ministrów o rozstrzygni?cie sporu.

Organy administracji niezespolonej, dzia?aj?ce na obszarze województwa, s? obowi?zane do: uzgadniania z wojewod? projektów aktów prawa miejscowego stanowionych przez te organy na podstawie odr?bnych ustaw, zapewnienia zgodno?ci swoich dzia?a? z poleceniami wojewody, a tak?e do sk?adania wojewodzie rocznych informacji, a na ??danie wojewody – tak?e bie??cych wyja?nie? o swej dzia?alno?ci na obszarze województwa. Organami administracji niezespolonej s? m.in. : dowódcy okr?gów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupe?nie?, dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urz?dów skarbowych, dyrektorzy urz?dów kontroli skarbowej, dyrektorzy okr?gowych urz?dów górniczych i specjalistycznych urz?dów górniczych, dyrektorzy okr?gowych urz?dów miar i naczelnicy obwodowych urz?dów miar, dyrektorzy okr?gowych urz?dów probierczych i naczelnicy obwodowych urz?dów probierczych, pa?stwowi inspektorzy sanitarni i inni. Organy administracji niezespolonej stanowi? akty prawa miejscowego obowi?zuj?ce na obszarze województwa lub jego cz??ci. Akty prawa miejscowego to ustanowione przez organy samorz?du terytorialnego i terenowe organy administracji rz?dowej, na podstawie i w granicach upowa?nie? zawartych w ustawach, ?ród?a prawa powszechnie obowi?zuj?cego na obszarze dzia?ania organów, które je ustanowi?y.

Upowa?nienie organów administracji niezespolonej do stanowienia aktów prawa miejscowego musi wynika? wyra?nie z przepisów ustawy. Terytorialny zasi?g dzia?ania aktu prawa miejscowego obejmuje obszar dzia?ania organów, które je ustanowi?y. Ka?dy akt prawa miejscowego organu administracji niezespolonej jest przekazywany wraz z uzasadnieniem organom nadzoru, czyli w?a?ciwym rzeczowo ministrom, niezw?ocznie po podpisaniu. Je?eli po dokonaniu kontroli zostanie stwierdzone uchybienie uzasadniaj?ce uchylenie kontrolowanego aktu, w?a?ciwy minister kieruje wniosek o uchylenie takiego aktu do Prezesa Rady Ministrów. Prezes Rady Ministrów uchyla, w trybie nadzoru, akty prawa miejscowego ustanowione przez organy administracji niezespolonej, je?eli s? one niezgodne z ustawami lub aktami wydanymi w celu ich wykonania. Prezes Rady Ministrów mo?e je tak?e uchyla? z powodu niezgodno?ci z polityk? rz?du lub naruszenia zasad rzetelno?ci i gospodarno?ci. Ponadto ka?dy, czyj interes prawny lub uprawnienie zosta?y naruszone przepisem aktu prawa miejscowego wydanym w sprawie z zakresu administracji publicznej, mo?e (po bezskutecznym wezwaniu organu, który wyda? przepis, lub organu upowa?nionego do uchylenia przepisu w trybie nadzoru do usuni?cia naruszenia) zaskar?y? przepis do s?du administracyjnego.



Przeglądaj artykuły prawnicze