Czego dotyczy umowa czarteru na czas?


Jedn? z cz?sto stosowanych umów w morskim obrocie gospodarczym jest umowa nazywana czarterem na czas. Armator, czyli jedna ze stron umowy, zobowi?zuje si? wobec drugiej (czarteruj?cego), ?e za wynagrodzeniem odda mu do dyspozycji statek wraz z za?ogantami. Umowa mo?e przewidywa? oddanie go na czas oznaczony albo na okres konkretnej liczby podró?y w okre?lonym celu. Umowa mo?e przewidywa? te? mo?liwo?? podczarteru, czyli zawarcia przez czarteruj?cego umowy czarteru na czas z osob? trzeci?, oczywi?cie nie zwalnia go od obowi?zku wykonania umowy zawartej przez niego z armatorem. Na wykonanie umowy nie ma te? wp?ywu zmiana w?a?ciciela statku, a w razie zmiany armatora w okresie trwania czarteru nowy armator wst?puje w miejsce poprzednika. Obaj odpowiadaj? za zobowi?zania wynikaj?ce z umowy solidarnie. Oprócz opisanej ni?ej „klasycznej” umowy czarteru na czas, popularna jest tak?e odmiana „bare-boat”, która oznacza wyczarterowanie samego statku, bez za?ogi. Obsadza j? w takim wypadku ju? sam czarteruj?cy. Poniewa? jest to umowa nienazwana, nale?y stosowa? do niej odpowiednie przepisy dotycz?ce umowy czarteru na czas.

Do obowi?zków armatora nale?y oddanie czarteruj?cemu do dysponowania statku w stanie zdatnym do ?eglugi, nale?ycie wyposa?onego, obsadzonego odpowiedni? za?og? oraz przystosowanego do celów przewidzianych umow?. Stan taki powinien on utrzymywa? przez ca?y czas trwania czarter, w tym zapewni? nale?ne za?odze ?wiadczenia. Przez czas braków w tym zakresie, czarteruj?cy jest wolny od obowi?zku uiszczania op?aty czarterowej, chyba ?e niezdatno?? statku do eksploatacji wynika z przyczyn le??cych po stronie czarteruj?cego. Czarteruj?cy w okre?lonym umow? czasie mo?e dysponowa? ca?? przestrzeni? statku przeznaczon? do przewozu ?adunku i pasa?erów, a armator bez jego zgody nie mo?e przewozi? na swój rachunek nikogo, ani niczego w ?adnej cz??ci statku, cho?by niezaj?tej przez czarteruj?cego. Kapitan w okresie trwania umowy czarteru na czas pozostaje najwa?niejsz? osob? na statku i inni cz?onkowie za?ogi maj? obowi?zek stosowania si? do jego wskazówek. On sam natomiast z mocy prawa jest przedstawicielem czarteruj?cego i powinien stosowa? si? do jego polece? w zakresie eksploatacji statku. Za zobowi?zania zaci?gni?te przez kapitana w tym zakresie odpowiadaj? armator solidarnie z czarteruj?cym, chyba ?e kapitan o?wiadczy przy ich zaci?ganiu, ?e dzia?a wy??cznie w imieniu czarteruj?cego.

Czarteruj?cy mo?e odst?pi? od umowy, je?li armator dopuszcza si? zw?oki w oddaniu mu statku do dysponowania. Ponadto nale?y mu si? odszkodowanie, chyba ?e armator udowodni, ?e opó?nienie nast?pi?o z przyczyn, za które nie ponosi odpowiedzialno?ci. Poza tym od umowy mo?na odst?pi?, je?li na skutek rozpocz?cia dzia?a? wojennych, zamieszek czy zarz?dzenia odpowiednich w?adz osi?gni?cie celu z umowy stanie si? niemo?liwe. Ponadto, przywrócenie odpowiednich okoliczno?ci w rozs?dnym terminie jest raczej niemo?liwe. Rozwi?zanie umowy z mocy prawa nast?puje tak?e w razie zagini?cia, zatoni?cia statku, jego zniszczenia lub wypadku, wskutek którego sta? si? niezdatny do naprawy lub jej niewart. Op?ata czarterowa nale?y si? wówczas do dnia, w którym czarteruj?cy dysponowa? statkiem.



Przeglądaj artykuły prawnicze