Czym s? podatki?


Zgodnie z krajowym prawem podatkowym pod poj?ciem podatku rozumiemy przymusowe, nieodp?atne, bezzwrotne oraz publicznoprawne ?wiadczenie pieni??ne uiszczane na rzecz Skarbu Pa?stwa lub jednostki samorz?du terytorialnego, wynikaj?ce z ustawy podatkowej. W niniejszym artykule, chcieliby?my pokrótce zobrazowa? powy?sz? definicj?. Przymusowo?? podatku oznacza, ?e jego zap?ata jest dla podatnika obowi?zkowa. W razie uchylenia si? od obowi?zku uiszczenia podatku, w?adza publiczna dysponuje bowiem szczególnymi ?rodkami przymusu i instrumentami tzw. egzekucji administracyjnej. Ponadto uchylanie si? od zap?aty nale?nych podatków stanowi w Polsce przest?pstwo skarbowe, zagro?one okre?lonym katalogiem kar. Nale?y jednak podkre?li?, ?e sama instytucja opodatkowania, pomimo pewnej dolegliwo?ci dla podatników nie ma charakteru sankcyjnego, nie jest kar? za okre?lone, niepo??dane dzia?anie.

Pod poj?ciem nieodp?atnego charakteru rozumiemy tak? konstrukcj? zobowi?za? podatkowych, w my?l której podatnik nie ma prawa ??da? ?adnego ?wiadczenia wzajemnego ze strony pa?stwa z tytu?u zap?aconego przez siebie podatku. Wp?ata kwoty podatku nie ma jednocze?nie charakteru po?yczki, w?adza publiczna nie ma bowiem obowi?zku jej zwrotu na rzecz podatnika. Podatki s? zatem tzw. definitywnym przesuni?ciem maj?tkowym, dlatego mówimy, ?e maj? cech? bezzwrotno?ci. Warto zauwa?y?, ?e tej zasady nie narusza instytucja zwrotu nadp?aty, która nie dotyczy w?a?ciwego podatku, a wy??cznie kwot zap?aconych nienale?nie lub w zawy?onej wysoko?ci. Zobowi?zania podatkowe uiszcza si? w my?l naszego prawa wy??cznie w walucie polskiej, nawet w przypadku podatków od transakcji rozliczanych w walutach obcych. Nie ma jednocze?nie mo?liwo?ci regulowania nale?no?ci podatkowych w naturze, z?ocie, papierach warto?ciowych czy innych ?rodkach niepieni??nych.

Przez stwierdzenie, ?e podatki s? ?wiadczeniem publicznoprawnym rozumiemy, ?e nie wynikaj? one z ?adnej umowy cywilnej czy jakichkolwiek innych stosunków pomi?dzy podmiotami indywidualnymi, a z obowi?zków wzgl?dem wobec pa?stwa i spo?ecze?stwa. Dochody z podatków s? bowiem jednym z g?ównych sk?adników bud?etu pa?stwa (a tak?e jednostek samorz?du terytorialnego), z którego s? finansowane wszelkie cele i dzia?ania w?adz publicznych. Istotne jest, ?e podatki mog? zosta? na?o?one wy??cznie na podstawie zapisu aktu prawa rangi ustawowej, lub delegacji w niej zawartej. Co wi?cej, regulacja ustanawiaj?ca podatek powinna mie? charakter generalny, skierowany do pewnej niezidywidualizowanej grupy odbiorców, podlegaj?cych temu obowi?zkowi ze wzgl?du na okre?lone cechy lub podejmowane dzia?ania.



Przeglądaj artykuły prawnicze