e-Deklaracje z kwalifikowanym podpisem elektronicznym


Wi?kszo?? deklaracji mo?na w chwili obecnej z?o?y? w formie elektronicznej. Dotyczy to zarówno zezna? rocznych, ale te? miesi?cznych i kwartalnych. Aktualnie za pomoc? ?rodków komunikacji elektronicznej z?o?y? mo?na wi?kszo?? PITów oraz formularzy VAT, ??cznie ponad 70. Katalog ten z roku na rok si? powi?ksza. Z wyj?tkiem PITów- 36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-39, wi?kszo?? deklaracji wymaga posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. E-podpis musi spe?nia? okre?lone ustaw? warunki, a mianowicie: 1) przyporz?dkowanie wy??cznie do osoby sk?adaj?cej ten podpis, 2) sporz?dzanie za pomoc? bezpiecznych urz?dze?, które podlegaj? wy??cznej kontroli osoby sk?adaj?cej podpis elektroniczny, 3) powi?zanie z danymi, do których zosta? do??czony, w taki sposób, ?e cho?by najmniejsza zmiana tych danych b?dzie widoczna.

Podpis taki jest weryfikowany za pomoc? odpowiedniego certyfikatu. Nieod??cznym elementem ka?dego bezpiecznego podpisu elektronicznego jest kwalifikowany certyfikat. Stanowi on elektroniczne za?wiadczenie, za pomoc? którego dane s?u??ce do weryfikacji podpisu elektronicznego s? przyporz?dkowane do osoby sk?adaj?cej podpis elektroniczny, co umo?liwia identyfikacj? tej osoby. Certyfikat kwalifikowany mo?e by? wydany jedynie przez kwalifikowany podmiot ?wiadcz?cy us?ugi certyfikacyjne. Istotne jest, i? dane elektroniczne opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomoc? wa?nego kwalifikowanego certyfikatu wywo?uj? takie same skutki prawne jak dokumenty opatrzone w?asnor?cznymi podpisami.

Ponadto, podpis ten zapewnia integralno?? danych nim opatrzonych oraz umo?liwia rozpoznawanie wszelkich zmian tych danych. Co wa?ne, bezpieczny weryfikowany podpis elektroniczny stanowi dowód, ?e zosta? on z?o?ony przez osob? okre?lon? w tym certyfikacie jako sk?adaj?c? podpis elektroniczny. Fakt, i? deklaracje musz? by? opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym nie oznacza, ?e ka?dy korzystaj?cy z e-deklaracji musi od razu nabywa? kosztowny e-podpis. Wystarczy udzieli? pe?nomocnictwa do z?o?enia zeznania podatkowego osobie, która taki podpis posiada. Druk pe?nomocnictwa UPL-1 oraz zawiadomienia o odwo?aniu pe?nomocnictwa OPL-1 sk?ada si? w formie papierowej do naczelnika w?a?ciwego urz?du skarbowego.

Deklaracje w formie elektronicznej s? do pobrania na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz oraz www.e-deklaracje.gov.pl wraz z odpowiednim programem do ich wype?nienia (dost?pna jest tak?e szczegó?owa instrukcja). Nast?pnie dokument zostaje przes?any do programu e-Deklaracje. Po wys?aniu zeznania, system automatycznie generuje numer referencyjny, który z kolei jest niezb?dny do pobrania Urz?dowego Po?wiadczenia Odbioru (UPO). UPO stanowi jedynie potwierdzenie z?o?enia e-zeznania, wobec tego nale?y je zachowa?. Kolejn? istotn? kwesti? przy e-deklaracjach jest zachowanie terminu do ich wniesienia. Termin wniesienia deklaracji za pomoc? ?rodków komunikacji elektronicznej uwa?a si? za zachowany, je?li pismo zosta?o wys?ane przed up?ywem tego terminu, a podatnik otrzyma? Urz?dowe Po?wiadczenie Odbioru.



Przeglądaj artykuły prawnicze