Formy prowadzenia ksi?gowo?ci


Wybór formy ksi?gowania ma wady oraz zalety i jest uzale?niona nie tylko od wielko?ci firmy, ale tak?e od rodzaju dzia?alno?ci oraz mo?liwo?ci ekonomicznych przedsi?biorstwa. Wyró?niamy cztery podstawowe formy prowadzenia ksi?gowo?ci. Do tradycyjnych form, polegaj?cych na manualnym, r?cznym prowadzeniu zaliczamy: form? tabelaryczn?, form? rejestrow? oraz form? przebitkow?. Forma zautomatyzowana natomiast jest oparta na wprowadzaniu zapisów do programu komputerowego. Forma tabelaryczna, zwana tak?e „amerykank?”, jest tak? form? prowadzenia ksi?gowo?ci, która polega na dokonywaniu wpisów w dzienniku g?ównym. Dziennik tabelaryczny jest z?o?ony z dwóch urz?dze?: 1) dokument, który nale?y wype?nia? to dziennik przeznaczony do ewidencji operacji gospodarczych w systemie chronologicznym, 2) zespó? tak zwanych kont syntetycznych przeznaczony do zapisów systematycznych.

Dzienniki zawieraj? odpowiednie kolumny, w których dokonywany jest wpis: data wpisu, numer porz?dkowy, numer dowodu, kwota operacji. Zgodnie z zasad? podwójnego wpisu operacji, dokonujemy ponownie regularnego zapisu kwoty. Przy formie tabelarycznej, wpisu sumy operacji dokonuje si? a? trzykrotnie. Do podstawowych zalet ksi?gowo?ci tabelarycznej nale?y jasno?? wpisów w ksi?dze, mo?liwo?? ?atwego dokonania oraz uzgodnienia wpisów, a co za tym idzie, mo?liwo?? wyszukania b??dów ksi?gowych. Kolejna z form prowadzenia ksi?gowo?ci to forma przebitkowa, polegaj?ca na prowadzeniu kart kontowych, nazywanych kartotek?. Liczba kont w tej formie mo?e by? dowolna, w zale?no?ci od potrzeb. Karty kontowe s?u?? do wprowadzania zapisów oryginalnych, natomiast w dzienniku dokonuje si? zapisu skopiowego.

Bowiem, aby prowadzi? ksi?gowo?? w formie przebitkowej konieczne s? karty kontowe oraz kalki kopiowe, a dodatkowo aparat do ksi?gowania, nazywany k?townic? oraz dzienniki. Forma rejestrowa prowadzenia ksi?gowo?ci polega na rejestracji zakupu albo sprzeda?y, a ponadto zawiera przebieg wszystkich operacji gospodarczych. Najlepiej si? sprawdza w tych miejscach, gdzie wyst?puj? liczne rodzaje dowodów ksi?gowych, przyk?adowo, dokumenty zakupu, dokumenty bankowe, kosztowe, kasowe i inne. Wyró?nia si? dwa rodzaje rejestrów: prosty oraz z?o?ony. Rejestr prosty charakteryzuje si? zestawieniem okresowym poszczególnych rodzajów dowodów, przyk?adowo bankowych b?d? te? kasowych. Rejestr z?o?ony to zestawienie wszystkich dokumentów zwi?zanych z jedn? operacj? w jednym wierszu.

Do zalet formy rejestrowej zalicza si? mo?liwo?? podzia?u pracy oraz redukcja mo?liwo?ci pope?nienia b??dów. Za wady nale?y uzna? skomplikowan? budow? rejestrów oraz trudno?ci w zakwalifikowaniu nietypowych pozycji. Forma zautomatyzowana, komputerowa, jest jedn? z najbardziej nowoczesnych systemów form prowadzenia ksi?gowo?ci. Jest to niezwykle szybka oraz szczegó?owa forma przekazywania informacji. Ponadto, charakteryzuje si? kompleksowym zestawieniem danych, g?ównie dla celów sprawozdawczych. Do ksi?g rachunkowych zalicza si? tabulogramy, inaczej wydruki oraz zbiory danych, zawieraj?ce chronologiczne oraz systematyczne wpisy. Obecnie, ksi?gi rachunkowe obejmuj? obroty oraz salda, a tak?e zbiory zapisów ksi?gowych. Tworz? one dziennik, ksi?g? g?ówn?, ksi?g? pomocnicz? oraz zestawienia.



Przeglądaj artykuły prawnicze