Katalog kar w prawie karnym skarbowym


Kar? za wykroczenia skarbowe jest kara grzywny okre?lona kwotowo. Natomiast karami za przest?pstwa skarbowe s? kara grzywny w stawkach dziennych, kara ograniczenia wolno?ci oraz kara pozbawienia wolno?ci. Kodeks karny skarbowy okre?la jaki czyn zabroniony jest przest?pstwem skarbowym lub wykroczeniem. Przest?pstwo skarbowe jest to czyn zabroniony pod gro?b? kary grzywny okre?lonej w stawkach dziennych, kary ograniczenia wolno?ci lub kary pozbawienia wolno?ci. Natomiast, wykroczenie skarbowe jest to czyn zabroniony pod gro?b? kary grzywny okre?lonej kwotowo, je?eli kwota uszczuplonej nale?no?ci publicznoprawnej nie przekracza pi?ciokrotnej wysoko?ci minimalnego wynagrodzenia w czasie jego pope?nienia. Wykroczeniem skarbowym jest tak?e inny czyn zabroniony, je?eli ustawa tak stanowi.

W przypadku wykrocze? skarbowych jedyn? kar? jest kara grzywny okre?lona kwotowo. Oznacza to, ?e wymierza si? j? zawsze w okre?lonej kwocie, a nie jak za przest?pstwa skarbowe
w stawkach dziennych. Kara grzywny mo?e by? wymierzona w granicach od jednej dziesi?tej do dwudziestokrotnej wysoko?ci minimalnego wynagrodzenia. Mandatem karnym mo?na na?o?y? kar? grzywny w granicach nieprzekraczaj?cych podwójnej wysoko?ci minimalnego wynagrodzenia, natomiast wyrokiem nakazowym mo?na wymierzy? kar? grzywny w granicach nieprzekraczaj?cych dziesi?ciokrotnej wysoko?ci minimalnego wynagrodzenia. Wymierzaj?c kar? grzywny lub nak?adaj?c j? mandatem karnym, organ orzekaj?cy powinien uwzgl?dni? stosunki maj?tkowe i rodzinne sprawcy oraz jego dochody i mo?liwo?ci zarobkowe.

Natomiast, karami za przest?pstwa skarbowe s? kara grzywny w stawkach dziennych, kara ograniczenia wolno?ci oraz kara pozbawienia wolno?ci. Wymierzaj?c kar? grzywny, s?d okre?la liczb? stawek oraz wysoko?? jednej stawki dziennej. Kara grzywny za przest?pstwa skarbowe jest przewidziana albo jako jedyna kara - grzywna samoistna, albo jako kara orzekana obok kary pozbawienia wolno?ci lub kary ograniczenia wolno?ci. Przy przest?pstwach skarbowych s?d powinien orzec grzywn? niezale?nie od mo?liwo?ci jej egzekucji od sprawcy. Za kar? grzywny wymierzon? sprawcy przest?pstwa skarbowego (który dzia?a jako zast?pca innego podmiotu, pe?nomocnik lub pracownik) czyni si? odpowiedzialnym posi?kowo tak?e ten podmiot, na rzecz którego sprawca dzia?a?. Odpowiedzialno?ci posi?kowej nie stosuje si? jednak wobec pa?stwowych jednostek bud?etowych.

W tym stanie rzeczy, je?eli natomiast przest?pstwo skarbowe jest zagro?one kar? pozbawienia wolno?ci, s?d mo?e orzec zamiast niej, kar? ograniczenia wolno?ci. Wymierzaj?c kar? ograniczenia wolno?ci za przest?pstwo skarbowe, w zwi?zku z którym nast?pi?o uszczuplenie nale?no?ci publicznoprawnej (np. podatku) i tej nale?no?ci nie uiszczono, s?d okre?la tak?e obowi?zek uiszczenia jej w ca?o?ci w wyznaczonym terminie. Kara pozbawienia wolno?ci trwa najkrócej 5 dni, a najd?u?ej 5 lat. Wymierzana jest w dniach, miesi?cach i latach. Natomiast, kara aresztu wojskowego trwa najkrócej 5 dni, za? najd?u?ej 2 lata i tak?e wymierza si? j? w dniach, miesi?cach i latach.



Przeglądaj artykuły prawnicze