Kontrola przedsi?biorców przeprowadzana przez NIK


Najwy?sza Izba Kontroli to naczelny organ kontroli pa?stwowej, który podlega Sejmowi. Do zada? Najwy?szej Izba Kontroli nale?y m.in. kontrolowanie dzia?alno?ci podmiotów gospodarczych (przedsi?biorców) w zakresie, w jakim wykorzystuj? one maj?tek lub ?rodki pa?stwowe lub komunalne oraz wywi?zuj? si? z zobowi?za? finansowych na rzecz pa?stwa. Post?powanie kontrolne ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie dzia?alno?ci jednostek poddanych kontroli, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej dzia?alno?ci wed?ug okre?lonych kryteriów. W ?wietle wspomnianych przepisów kontrola dzia?alno?ci przedsi?biorców jest przeprowadzana pod wzgl?dem legalno?ci i gospodarno?ci.

Kontrol? przeprowadzaj? pracownicy Najwy?szej Izby Kontroli, na podstawie legitymacji s?u?bowej i imiennego upowa?nienia okre?laj?cego jednostk? kontrolowan? i podstaw? prawn? do podj?cia kontroli. Imienne upowa?nienia do przeprowadzenia kontroli wydaj?: Prezes, wiceprezesi oraz dyrektorzy i wicedyrektorzy jednostek organizacyjnych Izby Kontroli. Przepisy o Najwy?szej Izbie Kontroli wskazuj? te? sytuacje, w których kontroler podlega wy??czeniu z post?powania kontrolnego. Kontroler podlega wy??czeniu, na wniosek lub z urz?du, z post?powania kontrolnego, je?eli wyniki kontroli mog?yby oddzia?ywa? na jego prawa lub obowi?zki, na prawa lub obowi?zki jego ma??onka albo osoby pozostaj?cej z nim faktycznie we wspólnym po?yciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia b?d? osób zwi?zanych z nim z tytu?u przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wy??czenia kontrolera trwaj? tak?e po ustaniu ma??e?stwa, przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontroler mo?e by? wy??czony, na wniosek lub z urz?du, z post?powania kontrolnego w ka?dym czasie, je?eli zachodz? uzasadnione w?tpliwo?ci co do jego bezstronno?ci.

Kontroler ustala stan faktyczny na podstawie zebranych w toku post?powania dowodów. Dowodami s? w szczególno?ci dokumenty, zabezpieczone rzeczy, wyniki ogl?dzin, zeznania ?wiadków, opinie bieg?ych oraz pisemne wyja?nienia i o?wiadczenia. Zebrane w toku post?powania kontrolnego materia?y dowodowe kontroler ma obowi?zek odpowiednio zabezpieczy?. Wyniki kontroli zawarte zostaj? natomiast w protokole kontroli. Protokó? kontroli sk?ada si? z charakterystyki stanu faktycznego, który ustalono w toku kontroli dzia?alno?ci jednostki kontrolowanej. Przedsi?biorca lub osoba upowa?niona ma mo?liwo?? z?o?enia ewentualnych zastrze?e? co do tre?ci zawartych w protokole.

Najwy?sza Izba Kontroli przekazuje przedsi?biorcy oraz w?a?ciwym organom pa?stwowym lub samorz?dowym, tzw. wyst?pienia pokontrolne. Wyst?pienie pokontrolne sk?ada si? z oceny kontrolowanej dzia?alno?ci. Je?eli zosta?y stwierdzone nieprawid?owo?ci wyst?pienie pokontrolne zawiera te? uwagi i wnioski w sprawie ich usuni?cia. Protoko?y kontroli i wyst?pienia pokontrolne stanowi? tak?e podstaw? do opracowywania przez Najwy?sz? Izb? Kontroli informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli.



Powiązane artykuły

Przeglądaj artykuły prawnicze