Port morski


Port morski jest kluczowym miejscem dla ?eglugi, transportu morskiego oraz ruchu pasa?erskiego. Oprócz koniecznej infrastruktury, musi by? po?o?ony w specyficznych warunkach geograficznych i geologicznych z wystarczaj?co g??bokim basenem, co umo?liwi przyjmowanie odpowiednio du?ych jednostek p?ywaj?cych. Cz??? wodna portu, czyli akwatorium, obejmuje podej?cia, redy oraz baseny wewn?trzne. Cz??? l?dowa natomiast, to wszelkiego rodzaju urz?dzenia prze?adunkowe, place manewrowe, sk?ady, magazyny wraz z prowadz?cymi do nich drogami. Tym samym w zakres poj?cia port czy przysta? morska wchodz? zarówno akweny i grunty, jak i zwi?zana z nimi infrastruktura portowa, znajduj?ca si? w ich granicach. Infrastruktur? tak? s? wszelkie ogólnodost?pne obiekty, urz?dzenia i instalacje, zwi?zane z funkcjonowaniem portu, a przeznaczone do wykonywania przez podmiot zarz?dzaj?cy portem jego zada?. Do urz?dze? wykorzystywanych w portach nale?? d?wigi, ta?moci?gi i ruroci?gi. W?ród pozosta?ej infrastruktury trzeba wymieni? falochrony, mola, keje, a tak?e urz?dzenia remontowe, w tym doki. Za nadzór nad portem ze strony administracji publicznej odpowiada w?a?ciwy dyrektor urz?du morskiego. Jemu podlegaj? natomiast kapitanaty i bosmanaty portów. Trzy z portów morskich le??cych w Poslce znajduj? si? przy uj?ciach rzek – Elbl?g, Police oraz Szczecin.

Portami o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej s? porty morskie w Gda?sku, Gdyni, Szczecinie i ?winouj?ciu. Zarz?dzaj? nimi specjalnie do tego powo?ane spó?ki akcyjne poprzez przedsi?biorstwa u?yteczno?ci publicznej. Do ich zada? nale?y przede wszystkim zarz?dzanie nieruchomo?ciami i infrastruktur? portow?, prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu, rozbudowa, utrzymywanie i modernizacja infrastruktury portowej, a tak?e pozyskiwanie koniecznych do tego nieruchomo?ci. Spó?ki ?wiadcz? us?ugi zwi?zane z korzystaniem z portu, z czego czerpi? dochody. Przedsi?biorstwo spó?ki nie mo?e prowadzi? innej dzia?alno?ci gospodarczej. Do op?at portowych zalicza si? op?at? tona?ow? pobieran? za wej?cie i wyj?cie statku z portu, op?at? przystaniow?, która wnoszona jest za skorzystanie z nabrze?a albo przystani, oraz op?at? pasa?ersk?. Ta ostatnia naliczana jest za pasa?erów – ich zej?cie na l?d albo wej?cie na statek. Innymi ?ród?ami przychodów podmiotu zarz?dzaj?cego portem s? op?aty z tytu?u u?ytkowania, najmu czy dzier?awy gruntów oraz obiektów, urz?dze? i instalacji portowych, a tak?e wp?ywy z innych tytu?ów. Wszelkie przychody powinny by? przeznaczane na zadania wynikaj?ce z utrzymania portu. O formie prawno-organizacyjnej zarz?dzania portami niemaj?cymi podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej oraz przystaniami morskimi decyduje gmina, je?eli nieruchomo?ci gruntowe, na których jest po?o?ony port lub przysta? morska, stanowi? mienie komunalne.

W?asno?? akwenów portowych oraz infrastruktury zapewniaj?cej dost?p do portów lub przystani morskich przys?uguje Skarbowi Pa?stwa i jest wy??czona z obrotu. Natomiast przeniesienie w?asno?ci albo oddanie w u?ytkowanie wieczyste, a tak?e oddanie w u?ytkowanie, dzier?aw? lub najem na okres powy?ej dziesi?ciu lat wymaga zgody ministra w?a?ciwego do spraw Skarbu Pa?stwa, udzielonej w drodze decyzji administracyjnej, wydanej w porozumieniu z ministrem w?a?ciwym do spraw gospodarki morskiej. Dotyczy to nieruchomo?ci stanowi?cych w?asno?? Skarbu Pa?stwa, jednostki samorz?du terytorialnego albo podmiotu zarz?dzaj?cego portem lub przystani?. Odmowa udzielenia zgody mo?e nast?pi? ze wzgl?du na zagro?enie obronno?ci lub bezpiecze?stwa pa?stwa, lub ze wzgl?du na inny wa?ny interes publiczny.



Przeglądaj artykuły prawnicze