Prawa konsumenta w umowach zawieranych na odleg?o??


Umowa mo?e zosta? uznana za zawart? na odleg?o?? wtedy, gdy zawarta zostanie poza siedzib? przedsi?biorcy, który jest stron? umowy. Je?li druga strona jest konsumentem, mo?e wówczas skorzysta? z dodatkowych praw, które przyznaje mu ustawa, które nie mog? zosta? wy??czone przez przedsi?biorc? w umowie, czy regulaminie. Konsumentem jest osoba fizyczna, która dokonuje czynno?ci prawnej niezwi?zanej bezpo?rednio z jej dzia?alno?ci? gospodarcz? lub zawodow?. Umowa taka mo?e zosta? zawarta przez ?rodki porozumiewania si? na odleg?o?? (na przyk?ad drukowane lub elektroniczne formularze zamówienia, listy seryjne, reklamy prasowe z wydrukowanym formularzem zamówienia, katalogi).

Charakterystyczne jest, ?e przedsi?biorca, który organizuje sprzeda? na odleg?o??, i konsument w czasie zawarcia umowy znajduj? si? w ró?nych miejscach. Szereg praw konsumenta wynika z obowi?zków le??cych po stronie przedsi?biorcy. Tym samym konsument powinien najpó?niej w momencie z?o?enia mu propozycji zawarcia umowy zosta? poinformowany o podstawowych danych dotycz?cych przedsi?biorcy (imi? i nazwisko (nazwa), adres zamieszkania (siedziba), organ rejestruj?cy dzia?alno?? oraz numer z tego rejestru), istotnych w?a?ciwo?ciach przedmiotu umowy (towaru, us?ugi), cenie, sposobie zap?aty, sposobie dostawy, prawie do odst?pienia od umowy, sposobie sk?adania reklamacji, a ponadto o ewentualnych, niestandardowych kosztach porozumiewania si? na odleg?o??, terminie obowi?zywania przedstawianej oferty oraz minimalnym okresie, na jaki mo?e on zawrze? dan? umow?.

Wszystkie informacje powinny by? sformu?owane w sposób zrozumia?y i jednoznaczny. Najwa?niejszym uprawnieniem jest jednak mo?liwo?? odst?pienia od umowy. W tym celu musi konsument z?o?y? o?wiadczenie na pi?mie, a nast?pnie przedstawi? je przedsi?biorcy. Ponadto, je?li przedsi?biorca nie poinformowa? konsumenta o prawie mu przys?uguj?cym, termin na odst?pienie od umowy jest wyd?u?ony do trzech miesi?cy. Niedopuszczalne jest oczywi?cie zastrzeganie odst?pnego. Z momentem odst?pienia od umowy uznaje si? j? za niezawart?. Oznacza to, ?e konsument jest zwolniony ze wszystkich swoich zobowi?za?, a to co strony sobie ?wiadczy?y, podlega zwrotowi w przeci?gu 14 dni w stanie niezmienionym, o ile zmiana nie by?a nast?pstwem zwyk?ego u?ytkowania.

Co wi?cej, je?li konsument dokona? przedp?aty, mo?e domaga? si? zap?aty odsetek ustawowych liczonych od daty jej dokonania. Przedsi?biorca zobowi?zany jest równie? do pisemnego po?wiadczenia dokonanego zwrotu. Prawo do odst?pienia jest jednak?e w niektórych przypadkach wy??czone. Stanie si? tak w przypadku, gdy rozpocz?cie ?wiadczenia us?ugi b?d?cej przedmiotem umowy nast?pi, za zgod? konsumenta, przed up?ywem terminu do odst?pienia. Dzieje si? tak równie? przy: zakupie nagra? audio lub wideo, dostarczaniu prasy oraz umów dotycz?cych ?wiadcze?, za które cena lub wynagrodzenie zale?y wy??cznie od ruchu cen na rynku finansowym. Prawo do odst?pienia od umowy mo?e by? ograniczone sposobem zawarcia umowy, i tak – nie b?dzie ono przys?ugiwa?o, je?li nast?pi?o to przy pomocy automatów sprzedaj?cych, publicznych automatów telefonicznych lub wskutek sprzeda?y na licytacji.



Przeglądaj artykuły prawnicze