Przebieg podatkowego post?powania kontrolnego


Organy kontroli podatkowej maj? obowi?zek zawiadomi? przedsi?biorc? o zamiarze wszcz?cia kontroli. Zawiadomienia takiego nie dokonuje si? jednak m.in. w przypadku, gdy kontrol? przeprowadza si? na podstawie przepisów prawa wspólnotowego albo ratyfikowanej umowy mi?dzynarodowej. O wszcz?ciu kontroli nie zawiadamia si? przedsi?biorcy tak?e wtedy, gdy jej przeprowadzenie jest podejmowane w celu zapobie?enia pope?nieniu pewnych kategorii przest?pstw lub wykrocze? (skarbowych), a tak?e gdy kontrola jest podejmowana, aby zabezpieczy? dowody takiego przest?pstwa albo wykroczenia.

Co wi?cej, o wszcz?ciu kontroli podatkowej nie zawiadamia si?, gdy kontrola obejmuje s?uszno?? zwrotu podatku albo podatku, który jest naliczony zgodnie z przepisami o podatku od towarów i us?ug. Jednocze?nie, nie zawiadamia si? o wszcz?ciu kontroli, gdy kontrola taka obejmuje opodatkowanie przychodów, które nie znalaz?y si? w ujawnionych ?ród?ach albo które pochodz? ze ?róde? o charakterze nieujawnionym. Brak jest wymogu zawiadomienia, gdy kontrola obejmuje dzia?alno?? gospodarcz?, która nie zosta?a zg?oszona. Ponadto, o kontroli nie powiadamia si? tak?e, gdy kontrola taka jest natychmiastowa i obejmuje rejestrowanie obrotu za pomoc? kasy rejestruj?cej, u?ywania takiej kasy lub przygotowywania spisu z natury.

O wszcz?ciu kontroli podatkowej nie powiadamia si? równie? przedsi?biorcy w sytuacji, gdy organ podatkowy jest w posiadaniu informacji, które wskazuj?, ?e osoba podlegaj?ca kontroli by?a prawomocnie skazana w Rzeczypospolitej Polskiej za pope?nienie pewnej kategorii przest?pstw: skarbowych, przeciwko obrotowi gospodarczemu, wynikaj?cych z przepisów o rachunkowo?ci. Niezapowiedziana kontrola jest te? dopuszczalna w razie prawomocnego wyroku stwierdzaj?cego pope?nienie wykroczenia, które polega?o na utrudnianiu przeprowadzenia kontroli. Podkre?li? nale?y, i? je?eli kontrolowanym jest osoba prawna wystarcza, i? warunek ten spe?nia cho?by jeden z cz?onków zarz?du albo osoba zarz?dzaj?ca.

W przypadku spó?ek, które nie posiadaj? osobowo?ci prawnej warunek ten obejmuje ka?dego ze wspólników. Ponadto, o kontroli nie zawiadamia si?, je?eli kontrolowany jest stron? zobowi?zan? w post?powaniu egzekucyjnym w administracji. Po trzecie za? o wszcz?ciu post?powania kontrolnego nie zawiadamia si?, je?eli kontrolowany nie posiada miejsca zamieszkania lub adresu siedziby. Tak?e w przypadku, gdy pisma przesy?ane na taki adres nie zosta?y dor?czone, b?d? ich dor?czanie by?o utrudnione, nie zawiadamia si? o zamiarze wszcz?cia kontroli.

Kontrola dzia?alno?ci gospodarczej przedsi?biorców przeprowadzana jest na zasadach okre?lonych przez przepisy o swobodzie dzia?alno?ci gospodarczej, chyba ?e zasady i tryb kontroli wynikaj? z bezpo?rednio stosowanych przepisów powszechnie obowi?zuj?cego prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów mi?dzynarodowych. Natomiast w zakresie nieuregulowanym przez prawo swobody dzia?alno?ci gospodarczej stosuje si? przepisy ustaw szczególnych. W przypadku kontroli skarbowej zastosowanie maj? zatem tak?e przepisy o kontroli skarbowej.

Dzia?alno?? gospodarcz? definiuje si? jako zarobkow? dzia?alno?? wytwórcz?, budowlan?, handlow?, us?ugow? oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze z?ó?,
a tak?e dzia?alno?? zawodow?, wykonywan? w sposób zorganizowany i ci?g?y. Do cech dzia?alno?ci gospodarczej zaliczy? mo?na: zawodowy (sta?y charakter), zwi?zan? z ni? powtarzalno?? podejmowanych dzia?a?, podporz?dkowanie zasadzie racjonalnego gospodarowania, uczestnictwo w obrocie gospodarczym.



Powiązane artykuły

Przeglądaj artykuły prawnicze