Przewóz pasa?erów statkiem


Umowa przewozu pasa?era zobowi?zuje jedn? jej stron?, przewo?nika, do przewiezienia morzem pasa?era oraz jego baga?u, natomiast pasa?era do zap?aty ceny za przewóz. Mo?e si? zdarzy? tak, ?e rola przewo?nika jest rozbita na tego, kto podejmuje si? przewozu (przewo?nik umowny), ale powierza on wykonanie tej?e umowy w pewnej cz??ci albo ca?o?ci komu innemu (przewo?nikowi faktycznemu). W cenie przewozu zawarta jest równie? op?ata za podr?czne rzeczy pasa?era, przewo?one przewa?nie w pomieszczeniu pasa?erskim. Dowodem zawarcia umowy i op?aty za niego jest bilet pasa?erski. Mo?e on by? imienny, a tak?e na okaziciela. W pierwszym przypadku, pasa?er bez zgody przewo?nika nie mo?e przenie?? go na osob? trzeci?.

Pasa?er ma prawo ??da? zwrotu op?aty, je?li powiadomi on przewo?nika na co najmniej tydzie? przed zapowiedzianym terminem, w którym podró? mia?a si? rozpocz??, ?e odst?puje on od umowy, przy czym przewo?nik mo?e dokona? zatrzymania cz??ci op?aty nie przekraczaj?c? jednej czwartej ceny, o ile nie zdo?a odsprzeda? biletu innym pasa?erom. Nie uzyska pasa?er jednak zwrotu, je?li odst?pienie od umowy nast?pi?o pó?niej, nie przyby? na statek w wyznaczonym przed rozpocz?ciem podró?y okresie czasu albo podczas postoju w innym porcie. Przewo?nik zwraca op?at? w ca?o?ci w razie ?mierci pasa?era, je?eli uzyska powiadomienie o tym fakcie, ale nie pó?niej ni? trzy dni przed dat? rozpocz?cia podró?y, a uprawniona osoba z?o?y?a takie ??danie. Natomiast, je?eli pasa?er umrze w trakcie podró?y lub nie b?dzie móg? jej kontynuowa? z powodu choroby, zwrócona zostanie jedynie ta cz??? op?aty, która przypada na koszty jego utrzymania, z którego w wyniku tego nie skorzysta?. Mo?e zastanawia? tak drobiazgowe uregulowanie kwestii zwrotu pieni?dzy za podró?. Wynika to z wielowiekowej tradycji prawa morskiego, które by?o kszta?towane przez setki lat przez panuj?ce zwyczaje, ale te? ma zwi?zek ze specyfik? podró?y morskich, które trwaj? wiele tygodni i miesi?cy, zatem ryzyko wyst?pienia takich sytuacji jest stosunkowo du?e.

Warunki przewozu okre?la umowa, wspó?cze?nie przede wszystkim w formie ogólnych warunków umów, które obowi?zuj? wszystkich pasa?erów zakupuj?cych bilety. Odst?pi? od umowy, a w zwi?zku z tym – ??da? zwrotu op?aty w ca?o?ci mo?e pasa?er w przypadku, gdy statek nie wyruszy w drog? z opó?nieniem ponad trzydniowym, licz?c od zapowiedzianego terminu rozpocz?cia podró?y. Je?li analogiczna sytuacja pojawia si? ju? w trakcie podró?y, przewo?nik na ??danie pasa?era i wed?ug jego wyboru powinien zwróci? mu cz??? op?aty za przewóz albo na swój koszt przewie?? go do miejsca przeznaczenia pierwszym nadaj?cym si? do tego statkiem albo innym ?rodkiem transportu. Ponadto, obie strony mog? odst?pi? od umowy, je?li powodowane by to by?o wybuchem wojny gro??cej niebezpiecze?stwem, blokad? portu odpowiednio pocz?tku lub ko?ca podró?y, zatrzymaniem statku w zwi?zku z zarz?dzeniem odpowiednich w?adz czy innych tego typu przeszkód w podró?y. Bez wzgl?du na to, która ze stron odst?pi?a od umowy, pasa?er mo?e ??da? zwrotu op?aty za przewóz w pe?nej wysoko?ci, je?li do odst?pienia od umowy dojdzie przed rozpocz?ciem podró?y, a je?li w czasie jej trwania – stosown? do przebytej trasy cz???. Umowa mo?e wreszcie rozwi?za? si? z przyczyn niezale?nych od stron, je?li statek zaginie, zatonie, zostanie zabrany jako ?up albo ulegnie wypadkowi, który uniemo?liwi jego napraw?. Nie zwalnia to przewo?nika od zwrotu op?aty.

Przewo?nik b?dzie odpowiedzialny za szkody, które poniesie pasa?er na swojej osobie lub baga?u. Z tego te? wzgl?du, przewo?nicy dzia?aj?cy pod polsk? bander? lub na polskich wodach musz? posiada? ubezpieczenie od odpowiedzialno?ci za takie szkody. Odpowiednia polisa lub certyfikat ubezpieczeniowy, stwierdzaj?ce zawarcie umowy ubezpieczenia, powinny znajdowa? si? na statku i by? okazywane na ??danie organów inspekcji morskiej. Z kolei pasa?er ma obowi?zek przestrzega? porz?dku obowi?zuj?cego na statku oraz wykonywa? wszelkie zarz?dzenia porz?dkowe. Ponadto, osoba podró?uje na statku bez zgody kapitana powinna liczy? si? z obowi?zkiem zap?aty podwójnej ceny biletu za odbyt? podró?. Kapitan mo?e te? przy najbli?szej nadarzaj?cej si? okazji tak? osob? wysadzi? na l?d albo przekaza? na statek p?yn?cy do miejsca, gdzie pasa?er taki dosta? si? na statek, co nie zwalnia z obowi?zku uiszczenia podwójnej op?aty.



Przeglądaj artykuły prawnicze