Rejestr okr?towy


Polski rejestr okr?towy prowadz? izby morskie. Obowi?zkowi wpisu podlegaj? statki stanowi?ce polsk? w?asno?? w izbie w?a?ciwej dla portu macierzystego. Statki u?ywane tylko do celów sportowych czy rekreacyjnych, gdzie d?ugo?? kad?uba nie przekracza 24 metrów, podlegaj? obowi?zkowi wpisu do polskiego rejestru jachtów. Ten prowadzony jest przez polski zwi?zek sportowy. Na wniosek w?a?ciciela do rejestru okr?towego mo?na wpisa? równie? statek, którego wpis nie jest obowi?zkowy, a tak?e statek w budowie. Na rejestr okr?towy sk?adaj? si? ksi?gi rejestrowe prowadzone odr?bnie dla trzech rodzajów statków. Ksi?ga „rejestr sta?y” przeznaczona jest dla statków, które stanowi? polsk? w?asno?? lub s? za takie uwa?ane. Rejestr tymczasowy s?u?y wpisom statków, które otrzyma?y czasow? polsk? przynale?no??; rejestr statków w budowie za? odpowiednio takich statków. Statek, który zosta? wpisany do rejestru sta?ego poza granicami kraju, mo?e by? nast?pnie wpisany do polskiego rejestru sta?ego dopiero po jego wcze?niejszym usuni?ciu z rejestru zagranicznego. Analogicznie przy rejestrze tymczasowym, musi doj?? do zawieszenia jego dotychczasowej przynale?no?ci. Czynno?ci rejestrowe podlegaj? op?atom.

Rejestry okr?towe s? jawne, a osoby które s? zainteresowane maj? prawo za??da? po?wiadczonych z nich wyci?gów oraz odpisów. W rejestrze wpisuje si? numer rejestrowy statku oraz dzie? dokonania wpisu, nazw? statku, mi?dzynarodowy sygna? wywo?awczy, a tak?e rodzaj oraz przeznaczenie statku, dane dotycz?ce poprzedniego rejestru, nazw? portu macierzystego statku, wymiary g?ówne oraz pojemno?? statku. Ponadto, okre?la si? adres w?a?ciciela i armatora statku, ewentualn? hipotek? morsk? oraz dat?, miejsce budowy wraz z nazw? stoczni, je?li dane takie s? znane, a tak?e okre?lenie materia?u z jakiego zbudowany zosta? kad?ub statku oraz rodzaj jego nap?du.

Z rejestru wykre?lany jest statek, który zaton?? albo zosta? zniszczony, zagin??, straci? polsk? przynale?no??, b?d? istot? statku morskiego. Wykre?lenie z rejestru wymaga tak?e zgody wierzycieli hipotecznych, któr? powinni wyrazi? na pi?mie. Ponadto statek w budowie wykre?lany jest w razie zniszczenia, zaniechania budowy lub jego wpisania do rejestru sta?ego w Polsce lub za granic?. Statek uwa?a si? za zaginiony, je?eli nie zawin?? on do portu przeznaczenia ani nie nadesz?a ?adna kolejna wiadomo?? o statku w ci?gu liczonego podwójnie okresu niezb?dnego dla dotarcia do portu przeznaczenia w normalnych warunkach. Okres ten nie mo?e by? krótszy ni? dni trzydzie?ci ani d?u?szy ni? kwarta?, pocz?wszy od dnia ostatniej wiadomo?ci o statku. Chyba ?e brak takich wiadomo?ci pozostaje w zwi?zku z dzia?aniami wojennymi, wówczas nie mo?e by? krótszy ni? sze?? miesi?cy.

Zg?oszenia do rejestru okr?towego dokonuje si? w ci?gu sze?ciu tygodni od dnia, w którym zobowi?zany do zg?oszenia dowiedzia? si? o okoliczno?ci podlegaj?cej wpisowi. W razie zaniechania, w?a?ciwa izba morska mo?e na?o?y? kar? grzywny w wysoko?ci od 500 do 10 000 z?otych. Je?li po jej na?o?eniu zg?oszenie zostanie dokonane, grzywna nieziszczona mo?e zosta? umorzona – w ca?o?ci lub cz??ci. Ponadto, je?eli zobowi?zany nie dokona zg?oszenia pomimo wezwania, izba morska mo?e, po przeprowadzeniu dochodzenia, dokona? wpisu z urz?du. Po przyj?ciu zg?oszenia izba morska przeprowadza badanie, czy z?o?ony zestaw dokumentów odpowiada obowi?zuj?cemu prawu oraz czy zg?oszone dane maj? odbicie w rzeczywisto?ci, je?li istniej? pod tym wzgl?dem uzasadnione w?tpliwo?ci. Okoliczno?ci b?d?ce przedmiotem wpisu do rejestru s? skuteczne wobec osób trzecich, co wynika bezpo?redni z faktu jawno?ci rejestru. Zasady obowi?zuj?ce w tym wzgl?dzie s? analogiczne dla zasad rz?dz?cych ksi?gami wieczystymi. Wpis do rejestru jest stwierdzany certyfikatem okr?towym, który jest jednocze?nie dowodem polskiej przynale?no?ci statku.



Przeglądaj artykuły prawnicze