Reklamacja towaru niezgodnego z umow?


Je?eli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umow? sprzeda?y, sprzedawca odpowiada za t? niezgodno?? wobec kupuj?cego. Je?li zostanie ona stwierdzona w przeci?gu sze?ciu miesi?cy od wydania towaru, przyjmuje si? ?e istnia?a ona tak?e w chwili jego wydania. Je?li strony umowy indywidualnie uzgadniaj?, jakie w?a?ciwo?ci powinien mie? sprzedawany towar konsumpcyjny, uznaje si?, ?e jest on zgodny z umow?, je?eli odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawc? lub ma takie same cechy, jak okazana wcze?niej kupuj?cemu próbka, czy wzór. Takie samo domniemanie istnieje w przypadku, gdy towar nadaje si? do okre?lonego przez kupuj?cego przy zawarciu umowy celu (o ile w tym przedmiocie nie zosta?y zg?oszone przez sprzedaj?cego ?adne zastrze?enia).

W przypadku, gdy w?a?ciwo?ci towaru nie by?y wcze?niej ustalone, towar konsumpcyjny jest zgodny z umow?, je?li nadaje si? do celu, do którego zwykle jest przeznaczony, a jego w?a?ciwo?ci odpowiadaj? w?a?ciwo?ciom towaru tego rodzaju, tak?e takim, które okre?lone by?y w jego oznakowaniu, czy reklamie. Odpowiedzialno?? sprzedawcy jest wy??czona, je?li o niezgodno?ci towaru z umow? kupuj?cy wiedzia? lub powinien by? wiedzie?, albo towar wykonywany by? z materia?u dostarczonego przez kupuj?cego i w nim le?a?a przyczyna niezgodno?ci. Je?li oka?e si?, ?e towar jest niezgodny z umow?, konsument mo?e za??da? doprowadzenia go do stanu zgodnego z ni? na dwa sposoby – poprzez nieodp?atn? napraw? albo wymian? towaru na nowy, chyba ?e dzia?ania te s? niemo?liwe lub wymagaj? nadmiernych kosztów.

W tym przypadku, a tak?e je?li mia?oby to nast?pi? w odleg?ym okresie czasu albo narazi?oby kupuj?cego na znaczne niedogodno?ci, kupuj?cy mo?e ??da? odpowiedniego obni?enia ceny, a nawet – je?li niezgodno?? z umow? jest istotna, odst?pi? od umowy. Co istotne, w fakcie i? naprawa i wymiana powinny by? nieodp?atne, zawiera si? równie? to, ?e sprzedawca ma obowi?zek zwrotu kosztów poniesionych przez kupuj?cego, w szczególno?ci kosztów demonta?u, dostarczenia, robocizny, materia?ów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Kupuj?cy na zg?oszenie swoich ??da? ma czas do dwóch miesi?cy od stwierdzenia niezgodno?ci towaru z umow?, natomiast jego roszczenia przedawniaj? si? po roku od stwierdzenia niezgodno?ci.

Dla artyku?ów spo?ywczych czas na zawiadomienie jest odpowiednio krótszy, zró?nicowany w zale?no?ci od rodzaju produktu. Sprzedawca natomiast, za niezgodno?? odpowiada maksymalnie do dwóch lat od wydania towaru kupuj?cemu, a je?li towarem by?a rzecz u?ywana – strony mog? zgodzi? si? na skrócenie tego terminu do roku. Przy ka?dej wymianie towaru terminy te biegn? od nowa. Ponadto, wszelkie wskazane terminy nie obowi?zuj? w przypadku, gdy sprzedaj?cy o niezgodno?ci z umow? wiedzia?, ale nie zwróci? na to uwagi kupuj?cego. Najistotniejsz? ró?nic?, mi?dzy uprawnieniami wynikaj?cymi z niezgodno?ci towaru z umow? a gwarancj? jest fakt, i? te pierwsze powstaj? z mocy prawa w momencie zawarcia umowy sprzeda?y konsumenckiej. Gwarancja natomiast wynika zawsze z umowy.



Przeglądaj artykuły prawnicze