Rola Prezesa Rady Ministrów w administracji rz?dowej


Prezes Rady Ministrów (Premier) jest przewodnicz?cym Rady Ministrów oraz samodzielnym organem administracji centralnej. Premier wchodzi w sk?ad Rady Ministrów oraz kieruje jej pracami, mo?e równie? pe?ni? funkcj? ministra, np. w momencie nieobsadzenia stanowiska. Na mocy ustawy zasadniczej Prezes Rady Ministrów reprezentuje Rad? Ministrów, jest tak?e odpowiedzialny za zwo?ywanie jej posiedze?, przewodniczenie im oraz ustalanie porz?dku posiedze?. Jest podmiotem odpowiedzialnym za wykonywanie polityki Rady Ministrów, a tak?e okre?la sposób jej wykonywania. W tym miejscu warto doda?, ?e jest on uprawniony do koordynowania oraz kontrolowania pracy cz?onków Rady Ministrów. Oznacza to, ?e mo?e on w sposób w?adczy wp?ywa? na rozstrzygni?cia tych osób. Ponadto, wyznacza ministrom zadania do wype?nienia, a niezw?ocznie po powo?aniu Rady Ministrów jest zobowi?zany do wydania rozporz?dzenia, w którym okre?la szczegó?owy zakres dzia?ania ka?dego ministra, wskazuj?c dzia? lub kilka dzia?ów administracji rz?dowej, którymi minister kieruje.

Premier jest organem rozstrzygaj?cym spory kompetencyjne pomi?dzy poszczególnymi ministrami. Prezes Rady Ministrów bowiem jest zwierzchnikiem s?u?bowym pracowników administracji rz?dowej oraz zwierzchnikiem korpusu s?u?by cywilnej. Wszystkie rozstrzygni?cia Rady Ministrów musz? by? podpisane przez Prezesa Rady Ministrów. W zakresie ?ci?le okre?lonym przepisami prawa (Konstytucji i ustaw) Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad samorz?dem terytorialnym. Premier jako jeden z pi?ciu podmiotów jest uprawniony do wydawania rozporz?dze?, a wi?c aktów prawa powszechnie obowi?zuj?cego, wydanych na podstawie upowa?nienia ustawowego i w celu jej wykonania. Prezes Rady Ministrów jest desygnowany przez Prezydenta. Nast?pnie, powinien utworzy? Rad? Ministrów oraz uzyska? poparcie wi?kszo?ci parlamentarnej w Sejmie, czego wyrazem jest tzw. wotum zaufania.

Zgodnie z obowi?zuj?cymi przepisami, na premiera zosta? na?o?ony równie? obowi?zek wyst?pienia przed Sejmem z tzw. expose czyli przemówieniem, w którym przestawiane s? najwa?niejsze za?o?enia polityki nowego rz?du. W szczególnym przypadku mo?e jednak zdarzy? si?, ?e Premier nie b?dzie desygnowany przez Prezydenta, a zostanie wybrany przez Sejm wraz z cz?onkami Rady Ministrów. Taki wybór dokonuje si? bezwzgl?dn? wi?kszo?ci? g?osów w obecno?ci co najmniej po?owy ustawowej liczby pos?ów. W sytuacji bowiem, w której desygnowany przez Prezydenta Prezes Rady Ministrów nie uzyska wi?kszo?ci parlamentarnej, uprawnienie do jego wyboru przechodzi na Sejm. Aparatem pomocniczym, obs?uguj?cym Prezesa Rady Ministrów (tak?e Rad? Ministrów), jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, na czele której stoi Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów powo?ywany i odwo?ywany przez Premiera. Przy Prezesie Rady Ministrów dzia?a Rada Legislacyjna, która jest organem opiniodawczo-doradczym. Jej cz?onkowie powo?ywani s? przez Premiera, który ponadto w drodze rozporz?dzenia okre?la zadania oraz zasady i tryb jej funkcjonowania.

Po zasi?gni?ciu opinii Rady, Premier wydaje w drodze rozporz?dzenia tzw. zasady techniki prawodawczej. W tym miejscu warto doda?, ?e przy Prezesie Rady Ministrów istnieje równie? Rz?dowe Centrum Legislacji, które jest pa?stwow? jednostk? organizacyjn?, zapewniaj?c? koordynacj? dzia?alno?ci legislacyjnej administracji rz?dowej. Ponadto, Prezesowi Rady Ministrów podlega wiele centralnych organów m.in. G?ówny Urz?d Statystyczny, Agencja Bezpiecze?stwa Wewn?trznego, Agencja Wywiadu, Centralne Biuro Antykorupcyjne, G?ówny Urz?d Statystyczny, Komisja Nadzoru Finansowego, Urz?d Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Urz?d Zamówie? Publicznych, Urz?d Komitetu Integracji Europejskiej, a tak?e: Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytu?ów, Centrum Badania Opinii Spo?ecznej, Krajowa Szko?a Administracji Publicznej, Polska Akademia Nauk, Polski Komitet Normalizacyjny, Rada do Spraw Uchod?ców i Rz?dowe Centrum Bezpiecze?stwa.



Przeglądaj artykuły prawnicze