Aspekty prawne sprzeda?y towarów i us?ug w Internecie


Sprzeda? za pomoc? ?rodków komunikacji elektronicznej to cywilnoprawna umowa sprzeda?y zawierana na odleg?o??. Stronami tej umowy s? sprzedawca oraz konsument. Oferta sklepu znajduje si? na stronie internetowej i stanowi zaproszenie do zawarcia umowy w rozumieniu przepisów prawa cywilnego. Jednocze?nie, powinna by? ona przedstawiona w sposób zrozumia?y i nie wprowadza? w b??d. Sprzedaj?cy jest zwi?zany ofert? od momentu potwierdzenia zamówienia przez kupuj?cego. Szczegó?owe warunki sprzeda?y oraz reklamacji i gwarancji powinny by? okre?lone w regulaminie sklepu internetowego dost?pnego on-line. Przedsi?biorca prowadz?cy dzia?alno?? gospodarcz? w formie e-sklepu ma takie same obowi?zki wzgl?dem konsumenta, jak gdyby sprzeda? by?a dokonywana w lokalu przedsi?biorstwa. Konsumentem jest natomiast osoba fizyczna, która nabywa rzecz ruchom? lub us?ug? w celu niezwi?zanym z dzia?alno?ci? zawodow? lub gospodarcz?.

Sprzedawca ma obowi?zek poinformowa? kupuj?cego o cenie oferowanego towaru. W dalszej kolejno?ci na sprzedawcy spoczywa obowi?zek podania do wiadomo?ci konsumenta podstawowych danych dotycz?cych towaru: 1) jego nazw?, 2) okre?lenie producenta lub importera, 3) wymagany przez odr?bne przepisy znak zgodno?ci, 4) informacje dotycz?ce dopuszczenia towaru do obrotu na terenie Polski. Umowa oraz inne dokumenty zwi?zane ze sprzedawanym towarem (np. instrukcja obs?ugi) musz? by? w j?zyku polskim. W przypadku natomiast wprowadzaj?cego w b??d oznaczenia towarów, sprzedawca b?dzie odpowiada? za czyn nieuczciwej konkurencji. W przypadku niezgodno?ci towaru z umow? sprzedawca internetowy ponosi wobec kupuj?cego odpowiedzialno??. Dodatkowo przepisy prawa uprawniaj? konsumenta do odst?pienia w ci?gu 10 dni od zawartej na odleg?o?? umowy; bez podania przyczyny, o czym konsument musi by? poinformowany przez sprzedawc?.

Termin odst?pienia od umowy, liczy si? od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy ?wiadczenia us?ugi - od dnia jej zawarcia. W razie odst?pienia od umowy uwa?a si? j? za niezawart?, a konsument jest zwolniony ze wszelkich zobowi?za?. Sytuacja przedstawia si? nieco inaczej, gdy chodzi o internetow? sprzeda? us?ug. Stronami umowy s? us?ugodawca i us?ugobiorca. Oba podmioty mog? by? zarówno osobami fizycznymi, jak i prawnymi oraz jednostkami nieposiadaj?cymi osobowo?ci prawnej. Us?ugodawca jest obowi?zany do podania swoich danych oraz adresów elektronicznych w sposób jasny i precyzyjny, a tak?e zapewnia? us?ugobiorcy dost?p do aktualnych danych. Jednak?e, przede wszystkim ustawodawca okre?la i udost?pnia regulamin ?wiadczenia us?ug drog? elektroniczn?.

Us?ugodawca ?wiadcz?cy us?ugi obejmuj?ce transmisj? danych przekazywanych przez odbiorc? nie ponosi odpowiedzialno?ci za tre?? tych danych w przypadku, kiedy: nie jest inicjatorem przekazu danych, nie wybiera odbiorcy przekazu danych, a tak?e wtedy, gdy nie wybiera oraz nie modyfikuje informacji zawartych w przekazie. Jednak?e, dane osobowe us?ugobiorcy podlegaj? ochronie prawnej, a us?ugodawca nie mo?e ich przetwarza? po zako?czeniu ?wiadczenia us?ugi. Us?ugodawca ma tak?e prawo odmówi? ?wiadczenia us?ugi drog? elektroniczn?, ale tylko wtedy, gdy przetwarzanie tych danych jest konieczne ze wzgl?du na sposób funkcjonowania systemu lub w?a?ciwo?? samej us?ugi.



Przeglądaj artykuły prawnicze