Blogi a prawo prasowe


Na wst?pie niniejszego artyku?u nale?y wyja?ni? termin "blog". Jest to swoisty dziennik sieciowy, rodzaj strony internetowej, w której twórcy dokonuj? samodzielnych wpisów. Strony internetowe posiadaj? mo?liwo?? archiwizowania oraz kategoryzowania wpisów, a tak?e ich komentowanie. Blogi najcz??ciej maj? osobisty charakter i s? traktowane jako pami?tniki, zawieraj?ce w?asne przemy?lenia, komentarze, rysunki, nagrania oraz inne elementy. S? one ?ci?le zwi?zane ze ?wiatopogl?dem autora, jego przekonaniami i wyznaniami. Ponadto, blogi mog? by? tak?e po?wi?cone okre?lonej tematyce oraz moga znale?? zastosowane jako narz?dzia marketingu czy te? komunikacji.

Ustawa Prawo Prasowe reguluje zarówno dzia?alno?? wydawnicz?, jak i dziennikarsk?. Ustawa definiuje pras? jako publikacj? periodyczn?, nie tworz?c? zamkni?tej oraz jednorodnej ca?o?ci. Wydania mieszcz?ce si? w kategorii prasy nie powinny si? ukazywa? rzadziej ni? raz na rok. Dodatkowo powinny by? opatrzone nazw? albo tytu?em, dat? oraz numerem bie??cym. Do kategorii prasy w szczególno?ci zalicza si? biuletyny, sta?e przekazy teleksowe, kroniki filmowe, dzienniki, serwisy agencyjne, czasopisma, programy radiowe, programy telewizyjne. Ponadto s? to wszelkie ?rodki masowego przekazu powstaj?ce w wyniku post?pu technicznego.

Materia?em prasowym jest natomiast ka?dy opublikowany, b?d? te? przekazany do opublikowania w prasie, obraz albo tekst o charakterze informacyjnym, dokumentalnym publicystycznym lub innym. Nieistotnym jest przy tym, jakie ?rodki przekazu, przeznaczenia, autorstwa, rodzaju czy te? formy publikacji danego materia?u zosta?y u?yte. Z kolei pojecie "dziennikarz" obejmuje osob?, która zajmuje si? redagowaniem, przygotowywaniem oraz tworzeniem materia?ów prasowych. Zdefiniowanie powy?szych terminów ma znaczenie ze wzgl?du na prawa oraz obowi?zki osób prowadz?cych w?asny blog. Niewiele osób jest ?wiadomych, i? zgodnie z ustaw? Prawo Prasowe staj? si? redaktorami, dziennikarzami b?d? te? wydawcami.

Ka?dy egzemplarz druku periodycznego, czy te? innego druku prasowego powinien zawiera? w zwyczajowym albo innym widocznym miejscu zawiera?:
• Nazw?, adres wydawcy
• Adres redakcji
• Imi? i nazwisko redaktora naczelnego
• Miejsce oraz dat? wydania
• Bie??c? numeracj? oraz inne informacje ?ci?le okre?lone przez ustaw? Prawo Prasowe.

Powy?sze zasady powinno si? stosowa? odpowiednio równie? do wpisów na blogu (cz?sto informacji tych dostarcza autoatycznie CMS, którym pos?uguje si? dany autor bloga (np. Blogger).

Z prowadzenia w?asnego bloga mo?e tak?e wynika? wi?ksza odpowiedzialno?? za s?owo, czy te? odpowiedzialno?? redaktora naczelnego zwi?zana z publikowaniem listów bez oznaczenia ich autora. Co wi?cej, nale?y zwróci? uwag? na fakt, i? blogi s? chronionym prawem autorskim, je?eli s? przejawem twórczo?ci o indywidualnym charakterze. Wykorzystanie tekstu blogu, czy to w sposób ca?o?ciowy czy te? fragmentaryczny wymaga wyra?enia zgody autora.



Przeglądaj artykuły prawnicze