Czym jest gospodarka komunalna?


Gospodarka komunalna to ogó? dzia?alno?ci przede wszystkim organów jednostek samorz?du terytorialnego, w celu realizowania zada? w?asnych, zwi?zanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty samorz?dowej. Nale?y mie? na uwadze, ?e s? to w szczególno?ci zadania o charakterze u?yteczno?ci publicznej, których celem jest bie??ce i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludno?ci w drodze ?wiadczenia us?ug powszechnie dost?pnych (np. zaopatrzenie w wod? i odprowadzanie ?cieków, transport zbiorowy, utrzymanie zieleni itp.). Gospodarka komunalna najcz??ciej prowadzona jest przez gminy, poniewa? wykonywanie powy?szych zada?, w my?l ustawy o samorz?dzie gminnym nale?y do zada? w?asnych gminy. Szczególne zadania w zakresie gospodarki komunalnej gmin, dotycz?ce utrzymania czysto?ci i porz?dku, zosta?y okre?lone w ustawie o utrzymaniu czysto?ci i porz?dku w gminach.

Jednostka samorz?du terytorialnego mo?e wykonywa? zadania zwi?zane z gospodark? komunaln? bezpo?rednio – za pomoc? w?asnych struktur organizacyjnych lub po?rednio – przy pomocy zewn?trznych podmiotów. Wed?ug ustawy o gospodarce komunalnej, w celu bezpo?redniego wykonywania tych zada? mog? by? tworzone zak?ady bud?etowe lub spó?ki prawa handlowego (spó?ka akcyjna, spó?ka z ograniczon? odpowiedzialno?ci?). Zak?ady bud?etowe mog? by? powo?ywane, przekszta?cane i znoszone przez organy wykonawcze jednostek samorz?du terytorialnego. Ich cech? charakterystyczn? jest brak mo?liwo?ci wykonywania dzia?alno?ci, która wykracza poza zadania u?yteczno?ci publicznej. Ponadto, zobowi?zane s? one do prowadzenia gospodarki finansowej wed?ug regu? ?ci?le okre?lonych w prawie bud?etowym. Mo?liwo?? utworzenia spó?ki prawa handlowego przez gmin? zosta?a uzale?niona od spe?nienia ?ci?le okre?lonych warunków wynikaj?cych z ustawy o gospodarce komunalnej.

Powstanie spó?ki b?dzie mo?liwe wy??cznie wtedy, kiedy w gminie istniej? niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorz?dowej, a utworzenie spó?ki lub przyst?pienie do niej wp?ynie na zmniejszenie bezrobocia w gminie lub znacznie poprawi sytuacj? na rynku lokalnym. Funkcjonowanie takich spó?ek podlega przepisom kodeksu spó?ek handlowych z pewnymi modyfikacjami jakie wprowadzaj? odrebne przepisy.Ponadto, w jednoosobowych spó?kach jednostek samorz?du terytorialnego funkcj? zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia) pe?ni? organy wykonawcze tych jednostek samorz?du terytorialnego. W przypadku po?redniego wykonywania zada? z zakresu gospodarki komunalnej mog? one by? powierzone osobom prawnym, fizycznym lub innym jednostkom organizacyjnym (w drodze umowy). Nale?y jednak doda?, ?e przy zawarciu takiej umowy znaczenie b?d? mia?y nie tylko ogólne regu?y prawa cywilnego dotycz?ce zawierania umów, ale równie? te, wynikaj?ce z przepisów dotycz?cych m.in. zamówie? publicznych, finansów publicznych, organizacji po?ytku publicznego, czy partnerstwa publiczno-prywatnego.

Bowiem, o wyborze sposobu i form prowadzenia gospodarki komunalnej decyduj? organy stanowi?ce jednostek samorz?du terytorialnego (np. rada gminy). Natomiast, w szczególnych przypadkach mog? przekaza? to prawo na rzecz organów wykonawczych (np. wójt, burmistrz, prezydent). Bardzo istotne jest uprawnienie tych organów, wynikaj?ce z ustawy o gospodarce komunalnej, do ustalania wysoko?ci cen i op?at za korzystanie z us?ug u?yteczno?ci publicznej. Przyk?adem mo?e by? ustalanie taryfy op?at za wod? i ?cieki przez rady gmin. W tym stanie rzeczy wa?ne, z punktu widzenia obywateli, jest postanowienie zawarte w ustawie o gospodarce komunalnej, w my?l którego zasady ?wiadczenia us?ug komunalnych przez spó?k? prawa handlowego s? okre?lone w regulaminie, zatwierdzanym przez organy wykonawcze jednostek samorz?du terytorialnego. Regulamin zawiera ponadto postanowienia dotycz?ce obowi?zków spó?ki wobec odbiorców ?wiadczonych przez ni? us?ug.



Przeglądaj artykuły prawnicze