Czym jest znak towarowy?


Znakiem towarowym mo?e sta? si? ka?de oznaczenie, jakie mo?na przedstawi? w sposób graficzny, o ile nadaje si? ono do odró?nienia towarów pochodz?cych z jednego przedsi?biorstwa od towarów pochodz?cych od innego przedsi?biorstwa. Przyk?adem znaków towarowych mo?e by? wyraz (np. Siemens), rysunek (np. trzy paski w logo firmy Adidas u?o?one w okre?lonej formie), ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym równie? forma towaru lub opakowania (np. puszka Coca Coli), a tak?e melodia lub inny sygna? d?wi?kowy (np. standardowe d?wi?ki telefonów firmy Nokia, tzw, Nokia tune, standardowy d?wi?k logowania w systemach Windows firmy Microsoft).

Zasad? jest, ?e jeden znak towarowy mo?e by? u?ywany tylko przez jednego przedsi?biorc?. Wyj?tkowo jednak, je?eli kilku przedsi?biorców u?ywa tego samego oznaczenia, mog? zg?osi? je jako znak towarowy do rejestracji wspólnie. Jednak aby tego dokona? musz? spe?ni? kilka dodatkowych warunków. Po pierwsze, wspólne u?ywanie nie mo?e by? sprzeczne z interesem publicznym i nie mo?e wprowadzi? w b??d, zw?aszcza w odniesieniu do charakteru, przeznaczenia, w?a?ciwo?ci, jako?ci b?d? pochodzenia towarów. Po drugie, zasady u?ywania takiego wspólnego prawa ochronnego wszyscy ci przedsi?biorcy musz? okre?li? w regulaminie znaku. W celu ochrony znaku towarowego przyznane mo?e mu zosta? prawo ochronne. Mo?na je uzyska? po dokonaniu zg?oszenia znaku towarowego w Urz?dzie Patentowym (procedura ta zosta?a omówiona szczegó?owo odr?bnie). Ka?dy przedsi?biorca, który sprzedaje towary ze znakiem towarowym, co do którego inny przedsi?biorca uzyska? prawo ochronne, czyni to nielegalnie. Jest to handel podróbkami, przy u?yciu znaków towarowych podrobionych, czyli znaków identycznych lub takich, które nie mog? by? odró?nione w zwyk?ych warunkach obrotu od znaków zarejestrowanych.

Przy rejestracji znaku towarowego ogromne znaczenie ma pierwsze?stwo w uzyskaniu prawa ochronnego na znak towarowy. Oznacza si? je wed?ug daty zg?oszenia znaku towarowego w Urz?dzie Patentowym. Za dzie? zg?oszenia uznaje si? dzie?, w którym wp?yn??o ono do Urz?du Patentowego. Na znaki towarowe udzielane s? prawa ochronne, których okres trwania wynosi 10 lat od daty zg?oszenia znaku towarowego w Urz?dzie Patentowym. Na wniosek uprawnionego prawo ochronne mo?e zosta? przed?u?one na kolejne dziesi?cioletnie okresy ochronne, co do niektórych lub wszystkich obj?tych nim towarów. Wniosek taki nale?y z?o?y? najpó?niej na rok przed up?ywem okresu ochrony.

Prawo ochronne oznacza prawo wy??cznego u?ywania znaku towarowego w sposób zarobkowy albo zawodowy na ca?ym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. U?ywanie znaku towarowego mo?e polega? zw?aszcza na umieszczaniu go na towarach obj?tych prawem ochronnym (np. logo na koszulkach) albo ich opakowaniach, oferowaniu oraz wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie albo eksporcie, a tak?e na sk?adowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, jak równie? na oferowaniu b?d? ?wiadczeniu us?ug pod tym znakiem. Znak towarowy mo?na równie? umieszcza? na dokumentach zwi?zanych z wprowadzaniem towarów do obrotu albo zwi?zanych ze ?wiadczeniem us?ug. Mo?na si? nim pos?ugiwa? tak?e w celu reklamy.

Prawo ochronne na znak towarowy jest zbywalne oraz podlega dziedziczeniu. Uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy ma mo?liwo?? udzielenia innej osobie upowa?nienia do u?ywania znaku, zawieraj?c z ni? umow? licencyjn?, natomiast licencjobiorca ma mo?liwo?? udzielenia sublicencji na u?ywanie znaku towarowego w zakresie udzielonego mu upowa?nienia. Umowa taka pod rygorem niewa?no?ci powinna zosta? zawarta na pi?mie. Licencja mo?e by? ograniczona, b?d? pe?na. Licencja wygasa najpó?niej z wraz z chwil? wyga?ni?cia prawa ochronnego. Mo?e ona by? wy??czna (tylko dla jednej osoby) lub niewy??czna. Na wniosek zainteresowanego licencja mo?e zosta? wpisana do rejestru znaków towarowych.



Przeglądaj artykuły prawnicze