Formy prowadzenia gospodarki komunalnej


Gospodarka komunalna jednostki samorz?du terytorialnego to zadania w?asne tej jednostki wykonywane w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorz?dowej. Obejmuje ona w szczególno?ci zadania o charakterze u?yteczno?ci publicznej, których podstawowym celem jest bie??ce oraz nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludno?ci polegaj?ce na ?wiadczeniu us?ug powszechnie dost?pnych (np. dostarczanie wody, odprowadzanie ?cieków, gospodarowanie odpadami, us?ugi transportu publicznego itd.). Dwie podstawowe formy prowadzenia gospodarki komunalnej to samorz?dowe zak?ady bud?etowe oraz spó?ki prawa handlowego. Formy te zosta?y szczegó?owo omówione w odr?bnych artyku?ach.

Cech? charakterystyczn? gospodarki komunalnej jest to, ?e o ile przepisy szczególne nie stanowi? inaczej, to organy stanowi?ce jednostek samorz?du terytorialnego decyduj? zarówno o wyborze sposobu prowadzenia oraz form gospodarki komunalnej, a tak?e o wysoko?ci cen i op?at za us?ugi komunalne o charakterze u?yteczno?ci publicznej b?d? o sposobie ustalania, a tak?e za korzystanie z obiektów i urz?dze? u?yteczno?ci publicznej jednostek samorz?du terytorialnego (np. ustalaj? gminy uchwalaj? uchwa?? stanowi?c? taryf? za zbiorowe zaopatrzenie w wod? i zbiorowe odprowadzanie ?cieków). Jednostki samorz?du terytorialnego mog? powierzy? w drodze umowy wykonywanie zada? z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym albo jednostkom organizacyjnym nieposiadaj?cym osobowo?ci prawnej, przy czym musz? pami?ta? o regulacjach przepisów o finansach publicznych, prawa zamówie? publicznych, czy te? przepisach o partnerstwie publiczno - prywatnym.

Ciekaw? form? wykonywania zada? publicznych jest umowa w ramach tzw. inicjatywy lokalnej regulowana w przepisach o wolontariacie i dzia?alno?ci po?ytku publicznego. Polega ona na tym, ?e mieszka?cy jednostki samorz?du terytorialnego mog? bezpo?rednio, b?d? za po?rednictwem organizacji pozarz?dowych z?o?y? do jednostki samorz?du terytorialnego, na terenie której maj? miejsce zamieszkania lub siedzib? - wniosek o realizacj? zadania publicznego w jednej z okre?lonych dziedzin. Dziedziny te to w szczególno?ci budowa, rozbudowa lub remont dróg, sieci wodoci?gowej, kanalizacji, budynków, jak równie? obiektów architektury stanowi?cych w?asno?? jednostek samorz?du terytorialnego, edukacja, o?wiata i wychowanie, ochrona przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach, dzia?alno?? w sferze kultury fizycznej i turystyki, porz?dku i bezpiecze?stwa publicznego.

Szczegó?owy tryb i kryteria oceny wniosków o realizacj? zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej s? okre?lane przez organ stanowi?cy jednostki samorz?du terytorialnego. Pod uwag? powinien by? wzi?ty zw?aszcza wk?ad pracy spo?ecznej w realizacj? inicjatywy. Samej oceny dokonuje organ wykonawczy jednostki samorz?du terytorialnego. Przy ocenie wniosku bierze on pod uwag? szczegó?owe kryteria oceny wniosku, ustalone w sposób wskazany wy?ej oraz jego celowo?? z punktu widzenia potrzeb spo?eczno?ci lokalnej. Po dokonaniu wyboru zostaje zawarta umowa o wykonanie inicjatywy lokalnej z wnioskodawc?. Wnioskodawca mo?e zobowi?za? si? do ?wiadczenia pracy spo?ecznej, do dokonania ?wiadcze? pieni??nych lub rzeczowych. Jednostka samorz?du terytorialnego mo?e na podstawie umowy u?yczenia odda? na czas trwania umowy rzeczy, jakie konieczne s? do wykonania inicjatywy lokalnej. Oba wspó?pracuj?ce podmioty sporz?dzaj? wspólnie kosztorys i harmonogram prac.



Przeglądaj artykuły prawnicze