Funkcje pochodne firmy


Do pochodnych funkcji firmy nale?y funkcja informacyjna, gwarancyjna oraz reklamowa. Pierwsza z funkcji pochodnych, funkcja informacyjna jest ?ci?le zwi?zana z funkcj? indywidualizuj?c?. Zawiera ona tre?ci, które s? powi?zane z prowadzon? przez przedsi?biorc? dzia?alno?ci? gospodarcz? i zawodow?. Potencjalni klienci lub kontrahenci dzi?ki informacjom zawartym w tre?c i firmy s? informowani o tej dzia?alno?ci. Funkcja informacyjna zosta?a wskazana w przepisach kodeksu cywilnego oraz innych aktach prawnych. Firma ka?dego przedsi?biorcy powinna zawiera? imi? i nazwisko, je?eli ma status osoby fizycznej. Je?eli ma status osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemaj?cej osobowo?ci prawnej, której ustawa przyznaje zdolno?? prawn?, dodatkowo w firmie powinny si? znale?? informacje wskazuj?ce form? prawn? podmiotu.

Na podstawie przepisów kodeksu spó?ek handlowych w firmie ka?dej spó?ki osobowej powinny zosta? umieszczony element osobowy, który wskazuje na nazwisko lub firm? (nazw?) co najmniej jednego wspólnika. Oprócz elementów obligatoryjnych, firma przedsi?biorcy mo?e zawiera? tak?e informacje fakultatywne, bezpo?rednio zwi?zane z przedsi?biorc?, takie jak: tytu?y, stopnie zawodowe oraz naukowe przedsi?biorcy, jego uprawnienia do prowadzenia dzia?alno?ci gospodarczej oraz inne informacje wskazuj?ce na miejsce, rodzaj, charakter oraz zakres dzia?alno?ci. ?eby zapewni? maksymalne bezpiecze?stwo obrotu prawnego, wszelkie informacje musz? by? prawdziwe. Na podstawie kodeksu cywilnego, firma nie mo?e wprowadza? w b??d co do przedmiotu dzia?alno?ci, osoby przedsi?biorcy, ?róde? zaopatrzenia czy te? miejsca wykonywania dzia?alno?ci przez przedsi?biorc?.

Kolejn? funkcj? firmy jest funkcja gwarancyjna, inaczej nazywana jako?ciow?. Funkcja ta polega na zagwarantowaniu dotychczasowej jako?ci ?wiadcze?, jakie s? realizowane przez okre?lonego przedsi?biorc? wzgl?dem pozosta?ych uczestników wolnego rynku. Osoby uczestnicz?ce w obrocie gospodarczym, poprzez reklamy maj? wyrobion? opini? o cechach produktów i us?ug, oferowanych przez przedsi?biorc? dzia?aj?cego pod dan? firm?. Warto jednak doda?, i? realizacja funkcji gwarancyjnej nie nale?y do obowi?zków przedsi?biorcy. Absolutnie nie jest on prawnie zwi?zany do utrzymywania dotychczasowej jako?ci ?wiadcze? przez firm?. Przedsi?biorcy powinno zale?e? na utrzymaniu dobrego imienia firmy a tak?e na budowaniu zaufania klientów. Funkcji gwarancyjnej nie nale?y uto?samia? z instytucj? gwarancji, okre?lonej w przepisach kodeksu cywilnego.

Na funkcj? gwarancyjn? sk?ada si? wiele czynników. S? to mi?dzy innymi:
• jako?? towarów
• jako?? us?ug
• jako?? obs?ugi klienta
• dost?pno?? us?ug serwisowych.

Ostatni? z pochodnych funkcji firmy jest funkcja reklamowa, polegaj?ca na motywowaniu oraz zach?caniu ró?nych kr?gów odbiorców do wyboru konkretnej oferty okre?lonego przedsi?biorstwa, które dzia?a pod dan? firm?. Funkcja reklamowa jest ?ci?le zwi?zana zarówno z funkcj? indywidualizuj?c?, jak i gwarancyjn?. Funkcja ta jest najpe?niej realizowana, gdy w ?wiadomo?ci odbiorców istnieje zbiór pozytywnych wyobra?e? na temat danego towaru czy te? us?ugi. Reklama jest jednym z najistotniejszych elementów wspó?czesnego marketingu. Najlepsze skutki reklamy s? osi?gane, gdy firma jest kojarzona z wysok? jako?ci? oraz bogat? ofert? rynkow?. Wa?ny jest tak?e stopie? odró?nialno?ci danego przedsi?biorcy w obrocie gospodarczym, co wywiera znaczny wp?yw na rozpowszechnienie danej firmy i utrwalanie wizerunku. Im bardziej kreatywne, pomys?owe, krótkie oznaczenie, tym ?atwiejsza realizacja celów reklamy. Dzia?ania marketingowe obejmuj?ce wykorzystanie takich narz?dzi jak slogany, filmy reklamowe, czy te? prospekty, s? tylko ?rodowiskiem, w którym najwi?ksze znaczenie ma najistotniejszy no?nik reklamy, czyli sama firma. Najlepszym tego przyk?adem s? firmy opieraj?ce swoj? dzia?alno?? o umow? franchisingu. S? one w?a?nie zwi?zane z atrybutami sukcesu i renom?, co wp?ywa na ich powszechny rozwój.



Przeglądaj artykuły prawnicze