Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego


Polskie prawo wyró?nia 2 rodzaje interpretacji przepisów prawa podatkowego. Jednym z nich s? interpretacje ogólne (opisane odr?bnie), drugim natomiast interpretacje indywidualne. Te ostatnie wydawane s? przez upowa?niony przez Ministra Finansów organ- Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Bydgoszczy, Poznaniu, ?odzi lub Katowicach, w zale?no?ci od ich w?a?ciwo?ci obejmuj?cej swoim zakresem kilka województw. Organem w?a?ciwym do wydania interpretacji w pewnym zakresie jest równie? wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marsza?ek województwa, w zakresie ich w?a?ciwo?ci (dotyczy to podatków lokalnych- m. in. podatku od nieruchomo?ci).

Interpretacja indywidualna wydawana jest na wniosek podatnika, którego szczegó?ow? konstrukcj? opisano w oddzielnym artykule. Krótko mo?na tylko wskaza?, ?e musi on zawiera? opis stanu faktycznego jaki zaistnia?, b?d? przysz?ego stanu faktycznego oraz ocen? prawnopodatkow? tego stanu dokonan? przez wnioskodawc?. Wnosi si? go do organu w?a?ciwego miejscowo ze wzgl?du na miejsce zamieszkania lub siedzib? podatnika. Od wniosku o interpretacj? pobiera si? op?at? w wysoko?ci 40 z?, a je?li opisanych we wniosku o wydanie interpretacji odr?bnych stanów faktycznych jest kilka, to od ka?dego pobiera si? op?at? oddzielnie.

Sama interpretacja jest decyzj? administracyjn?, w której zawarta jest ocena prawid?owo?ci stanowiska przedstawionego przez podatnika we wniosku. Interpretacja zawiera uzasadnienie prawne stanowiska, chyba ?e organ j? wydaj?cy zgodzi? si? w pe?ni z podatnikiem i dokonan? przez niego prawnopodatkow? ocen? opisanego we wniosku stanu faktycznego. Je?li stanowisko podatnika zawarte we wniosku zosta?o ocenione negatywnie, to organ podatkowy wskazuje jakie powinno by? prawid?owe stanowisko i popiera je uzasadnieniem prawnym. Organ podatkowy ma obowi?zek na ko?cu interpretacji pouczy? podatnika o prawie wniesienia skargi do s?du administracyjnego. Szczegó?owy tryb zaskar?enia interpretacji omówiony jest odr?bnie.

Interpretacj? organ podatkowy ma obowi?zek wyda? bez zb?dnej zw?oki, nie pó?niej jednak ni? w terminie 3 miesi?cy od dnia otrzymania wniosku. Je?li w tym terminie interpretacja nie zostanie przez w?a?ciwy organ wydana, to uznaje si?, ?e w dniu nast?puj?cym po dniu, w którym up?yn?? termin wydania interpretacji, wydana zosta?a interpretacja stwierdzaj?ca prawid?owo?? stanowiska wnioskodawcy w pe?nym zakresie. Jest to tzw. „milcz?ca interpretacja”. Zakres i czas ochrony podatnika, który zastosowa? si? do wydanej interpretacji opisany jest w oddzielnym artykule.

Ka?d? interpretacj? mo?e Minister Finansów zmieni? z urz?du w przypadku, gdy stwierdzi jej nieprawid?owo?? maj?c na wzgl?dzie w szczególno?ci orzecznictwo s?dów, Trybuna?u Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybuna?u Sprawiedliwo?ci. W przypadku zmiany interpretacji nale?y zawiadomi? o tym podmiot, którego dotyczy?a. Interpretacje wraz z informacj? o dacie jej dor?czenia s? niezw?ocznie przekazywane organom podatkowym w?a?ciwym ze wzgl?du na zakres spraw b?d?cych przedmiotem interpretacji oraz w?a?ciwemu organowi kontroli skarbowej. Natomiast interpretacje indywidualne wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji s? niezw?ocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej, po uprzednim po usuni?ciu danych identyfikuj?cych wnioskodawc? oraz inne podmioty wskazane w tre?ci interpretacji. Ma to s?u?y? zapewnieniu jednolito?ci stosowania przepisów prawa podatkowego oraz s?u?y równie? celom edukacyjnym. Podatnik, który znajduje si? w stanie faktycznym identycznym lub bardzo zbli?onym do opisanego w której? z wcze?niej wydanych interpretacji i maj?cy t? sam? w?tpliwo?? interpretacyjn? mo?e poprze? swoje stanowisko tre?ci? takiej interpretacji. Co prawda nie jest ona wi???ca w innej indywidualnej sprawie ni? ta, w której zosta?a wydana, ale argumentuj?c cel takich interpretacji- jednolito?? stosowania prawa i orzecznictwa- mo?na przekona? organy podatkowe o s?uszno?ci swojego stanowiska.



Przeglądaj artykuły prawnicze