Jak skonstruowa? wniosek o indywidualn? interpretacj? przepisów prawa podatkowego?


Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego musi by? sporz?dzony w formie pisemnej na formularzu, który mo?na znale?? m.in. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. W imieniu Ministra Finansów interpretacje indywidualne wydawa? mog? Dyrektorzy czterecg Izb Skarbowych w Warszawie, Bydgoszczy, Poznaniu i Katowicach w?a?ciwi w zale?no?ci od miejsca zamieszkania lub siedziby podatnika. We wniosku nale?y oznaczy? organ, do którego kierowany jest wniosek (jeden z wy?ej wymienionych), trzeba wskaza? te? dane wnioskodawcy, organy podatkowe w?a?ciwe ze wzgl?du na spraw? b?d?c? przedmiotem interpretacji. Nast?pnie trzeba zaznaczy?, jakiego podatku dotyczy pytanie podatnika oraz wskaza? przepisy, co do których stosowania podatnik ma w?tpliwo?ci.

Konstrukcja cz??ci merytorycznej wniosku opiera si? na dwóch podstawowych elementach. Najpierw podatnik musi wyczerpuj?co przedstawi? stan faktyczny, którego dotyczy wniosek. Mo?e on dotyczy? sytuacji, która ju? zaistnia?a lub istnieje w tera?niejszo?ci, b?d? te? sytuacji przysz?ej, która dopiero ma lub mo?e si? wydarzy? (mo?na na przyk?ad spyta? o w?a?ciw? stawk? podatku od przeprowadzonej transakcji, lub od takiej któr? dopiero podatnik zamierza dokona?). Jest jednak ograniczenie co do mo?liwo?ci wskazania stanu faktycznego, nie mo?e on bowiem dotyczy? elementów, które w dniu z?o?enia wniosku o interpretacj? s? przedmiotem tocz?cego si? post?powania podatkowego, kontroli podatkowej, post?powania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa zosta?a rozstrzygni?ta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Podatnicy powinni zatem w razie w?tpliwo?ci zadawa? pytania przed ewentualnym sporem z organami podatkowymi, a nie w jego trakcie. Pami?ta? te? nale?y, ?e interpretacja dotyczy? mo?e wy??cznie przepisów prawa podatkowego, a nie np. przepisów o rachunkowo?ci (np. sposobu prowadzenia ksi?gowo?ci).

Po opisaniu stanu faktycznego, nale?y przedstawi? w?asn? ocen? prawn? jego konsekwencji podatkowych (wracaj?c do przyk?adu- trzeba wskaza? która stawka podatkowa zdaniem podatnika b?dzie we wspomnianym przypadku odpowiednia). W?a?ciwy organ nast?pnie oceni, czy interpretacja dokonana przez podatnika jest prawid?owa, czy te? nie. Je?li interpretacja przepisów zostanie uznana za prawid?ow?, to daje ona podatnikowi bezpiecze?stwo prawne. Oznacza to, ?e je?li podatnik zastosuje si? do prawid?owej interpretacji, to organy podatkowe nie mog? wywodzi? negatywnych skutków prawnych z takiego dzia?ania.

Na ko?cu wniosku znajduje si? o?wiadczenie o prawdziwo?ci wszystkich danych w nim zawartych, z?o?one pod rygorem odpowiedzialno?ci karnej za fa?szywe zeznania, ?e elementy stanu faktycznego, które s? obj?te wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu z?o?enia wniosku nie s? przedmiotem tocz?cego si? post?powania podatkowego, kontroli podatkowej, post?powania kontrolnego organu kontroli skarbowej, a tak?e, ?e w tym zakresie sprawa nie zosta?a rozstrzygni?ta co do jej istoty w drodze decyzji lub postanowienia organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Je?li o?wiadczenie takie oka?e si? fa?szywe, wydana przez organ podatkowy interpretacja nie wywo?a skutków prawnych. Od wniosku o wydanie interpretacji nale?y ui?ci? op?at? gotówk? w kasie organu w?a?ciwego do wydania interpretacji lub na rachunek tego organu. Op?ata ta wynosi 40 z? i nale?y j? wnie?? w terminie 7 dni od z?o?enia wniosku. Je?eli jednak w jednym wniosku pojawi si? opis kilku odr?bnych stanów faktycznych lub zdarze? przysz?ych, to od ka?dego z nich pobiera si? t? op?at?.



Przeglądaj artykuły prawnicze