Kompetencje organów administracji rybo?ówstwa morskiego


Organami administracji rybo?ówstwa morskiego s? – minister w?a?ciwy do spraw rybo?ówstwa oraz okr?gowi inspektorzy rybo?ówstwa morskiego, jako organy administracji niezespolonej podlegaj?ce ministrowi. Okr?gowych inspektorów powo?uje i odwo?uje minister po zasi?gni?ciu opinii w?a?ciwego miejscowo wojewody. Powo?uje tak?e ich zast?pców, ale ju? na wniosek samych inspektorów. Minister w porozumieniu z ministrem w?a?ciwym do spraw administracji publicznej okre?la w drodze rozporz?dzenia siedziby i terytorialny zakres dzia?ania okr?gowych inspektorów. Inspektorzy rybo?ówstwa wykonuj? swoje zadania przy pomocy okr?gowych inspektoratów rybo?ówstwa morskiego, które tworzy, nadaj?c im jednocze?nie statut i znosi tak?e minister.

Okr?gowi inspektorzy rybo?ówstwa morskiego sprawuj?, za po?rednictwem inspektorów rybo?ówstwa morskiego, nadzór nad przestrzeganiem przepisów o rybo?ówstwie. Inspektorzy przy wykonywaniu swoich czynno?ci wspó?dzia?aj? z organami Inspekcji Jako?ci Handlowej Artyku?ów Rolno-Spo?ywczych, Inspekcji Weterynaryjnej, Policji, Pa?stwowej Stra?y Rybackiej, Stra?y Granicznej, S?u?by Celnej oraz z terenowymi organami administracji morskiej. Podczas wykonywania czynno?ci kontrolnych s? oni zobowi?zani do okazania legitymacji s?u?bowej na ??danie osoby, której te czynno?ci dotycz?, a poza tym do noszenia w widocznym miejscu oznaki s?u?bowej. W czasie kontroli inspektor jest uprawniony mi?dzy innymi do zatrzymania statku rybackiego i wej?cia na jego pok?ad, kontroli dokumentów to?samo?ci, dziennika po?owowego oraz dokumentów uprawniaj?cych do wykonywania rybo?ówstwa morskiego. Mog? tak?e sprawdza?, czy od strony technicznej po?ów jest zgodny z obowi?zuj?cymi przepisami (w tym sprawdza? narz?dzia po?owowe i z?owione organizmy morskie).

Inspektor mo?e kontrolowa? pomieszczenia statku, magazyny czy przetwórnie, a w przypadku uzasadnionego podejrzenia naruszenia przepisów ustawy mo?e zatrzyma? odpowiednie dokumenty, narz?dzia po?owowe oraz z?owione organizmy – ryby, inne zwierz?ta czy ro?linno??. Je?li uzasadnione podejrzenie naruszenia przepisów dotyczy statku rybackiego o obcej przynale?no?ci, a który znajduje si? w polskich obszarach morskich, inspektor mo?e doprowadzi? statek do polskiego portu i tam go zatrzyma?. O takim dzia?aniu nale?y poinformowa? niezw?ocznie w?a?ciwy organ pa?stwa bandery tego statku. Obowi?zkiem dokonuj?cego po?owu w polskich obszarach morskich jest, na wezwanie inspektora, zatrzymanie si? i umo?liwienie wykonania czynno?ci kontrolnych, w tym przede wszystkim udzielenie mu niezb?dnych wyja?nie?, przedstawienie do wgl?du ??danych dokumentów, umo?liwienie obejrzenia z?owionych organizmów morskich, narz?dzi po?owowych oraz sprz?tu u?ywanego do bada?, a tak?e pobranych w trakcie bada? próbek i wykonanych analiz.

Inspektor ma prawo dokonywa? wpisów w dzienniku po?owowym i korzysta? ze ?rodków ??czno?ci. Z drugiej strony, po?awiacz mo?e oczekiwa?, ?e kontrola w jak najmniejszym stopniu zak?óca? b?dzie prowadzenie po?owów. Inspektor mo?e dokona? kontroli statku rybackiego o polskiej przynale?no?ci, po?awiaj?cego poza polskimi obszarami morskimi, w celu stwierdzenia, czy na tym statku s? przestrzegane przepisy o rybo?ówstwie, a tak?e postanowienia umów mi?dzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stron?. Inspekcja mo?e by? dokonywana tak?e na polskich statkach b?d?cych poza polskimi obszarami morskimi. W takim wypadku kapitan powinien zapewni? inspektorowi niezb?dne zakwaterowanie i wy?ywienie, które zostan? op?acone w pó?niejszym czasie z bud?etu w?a?ciwego okr?gowego inspektora rybo?ówstwa morskiego. Kontrol? ko?czy protokó?, który podpisuj? inspektor oraz podmiot kontrolowany, który mo?e wnie?? zastrze?enia do jego tre?ci w terminie siedmiu dni od dnia przed?o?enia mu go do podpisu.

Wzmianka o zastrze?eniach powinna by? tak?e naniesiona w protokole, je?li pojawi?y si? one ju? przy jego sporz?dzaniu. Je?li inspektor uwzgl?dni bie??ce zastrze?enia, dokona uzupe?nienia protoko?u. Podmiot kontrolowany otrzymuje te? kopi? protoko?u. Naruszanie przepisów o rybo?ówstwie mo?e skutkowa? na?o?eniem kary pieni??nej. I tak, armator statku o d?ugo?ci wi?kszej lub równej 10 metrów, mo?e zosta? ukarany kar? w wysoko?ci pi??dziesi?ciokrotnego przeci?tnego miesi?cznego wynagrodzenia. Kapitan takiego statku powinien si? liczy? z kar? do dwudziestokrotno?ci wynagrodzenia. Je?li statek jest krótszy, ni? 10 metrów, osoby te mog? zosta? ukarane kar? nieprzekraczaj?c? dziesi?ciokrotnego przeci?tnego wynagrodzenia. Po?ów sportowo-rekreacyjny, który nie jest zgodny z prawem mo?e skutkowa? kar? do dwukrotno?ci wynagrodzenia. Kary wymierzaj? w drodze decyzji okr?gowi inspektorzy rybo?ówstwa morskiego, a od ich decyzji mo?na odwo?a? si? do ministra w?a?ciwego do spraw rybo?ówstwa. Kara nie zostanie na?o?ona, je?eli od pope?nienia czynu up?yn??o pi?? lat.



Przeglądaj artykuły prawnicze