Konwencja o ochronie dzie? literackich i artystycznych


Konwencja berne?ska o ochronie dzie? literackich i artystycznych powsta?a w roku 1886. W kolejnych latach by?a wielokrotnie rewidowana i uzupe?niana. Obecnie obowi?zuj?cym jej tekstem jest Akt paryski Konwencji z roku 1971, uaktualniony osiem lat pó?niej. Konwencja zosta?a spisana w j?zykach angielskim i francuskim, a Dyrektor Generalny dokona? dalszych oficjalnych przek?adów. Na mocy Konwencji pa?stwa – strony utworzy?y Zwi?zek w celu ochrony praw autorów do dzie? literackich i artystycznych, zwany powszechnie Zwi?zkiem berne?skim.

Organami Zwi?zku berne?skiego s?: Zgromadzenie Ogólne oraz Komitet Wykonawczy. Dyrektor Generalny jest jego najwy?szym funkcjonariuszem. Zgromadzenie Ogólne sk?ada si? z pa?stw Zwi?zku, z których ka?de jest reprezentowane przez jednego delegata, który mo?e korzysta? z pomocy eksperckiej. Zgromadzenie rozpatruje wszystkie sprawy dotycz?ce utrzymania i rozwoju Zwi?zku oraz stosowania Konwencji, udziela wytycznych do realizacji konferencji rewizyjnych, powo?uje komitety eksperckie i grupy robocze, dopuszcza obserwatorów zewn?trznych. Ka?de z pa?stw dysponuje jednym g?osem, a wymóg dotycz?cy kworum zostaje zahcowany je?eli w g?osowaniu bierze udzia? po?owa z nich. Przewa?aj?ca cz??? uchwa? dla swej skuteczno?ci musi by? podejmowana wi?kszo?ci? dwóch trzecich g?osów.

Komitet Wykonawczy powo?ywany jest przez Zgromadzenie Ogólne. Sk?ada si? z jednej czwartej pa?stw cz?onków wybranych przez Zgromadzenie wed?ug kryteriów geograficznych. Miejsce zagwarantowane w Komitecie ma przedstawiciel pa?stwa, na którego terytorium WIPO ma siedzib? (Szwajcaria). Komitet Wykonawczy przygotowuje projekt porz?dku dziennego Zgromadzenia, zatwierdza programy i bud?ety roczne opracowane przez Dyrektora Generalnego, podejmuje wszelkie niezb?dne ?rodki w celu wykonania programu Zwi?zku przez Dyrektora zgodnie z uchwa?ami. Ka?de z pa?stw dysponuje jednym g?osem, kworum stanowi po?owa z nich, a uchwa?y s? podejmowane zwyk?? wi?kszo?ci? g?osów.

Prace administracyjne Zwi?zku s? wykonywane przez Mi?dzynarodowe Biuro, które obs?uguje tak?e Zwi?zek paryski i jest organem ?wiatowej Organizacji W?asno?ci Intelektualnej (WIPO). Zbiera ono i publikuje informacje dotycz?ce ochrony praw autorskich, prowadzi badania i ?wiadczy us?ugi maj?ce na celu u?atwienie takiej ochrony. Spory wynik?e mi?dzy pa?stwami Zwi?zku, o ile nie zostan? rozwik?ane w drodze rokowa?, mog? zosta? wniesione przed Mi?dzynarodowy Trybuna? Sprawiedliwo?ci. Wypowiedzenie Konwencji nast?puje w drodze wcze?niejszej notyfikacji, która mo?e nast?pi? najwcze?niej po pi?cioletnim sta?u w Zwi?zku.

Przedmiotem ochrony konwencji s? wszelkie dzie?a literackie, naukowe oraz artystyczne, bez wzgl?du ich form?. W?a?ciwa ochrona przys?uguje autorom, którzy s? obywatelami jednego z pa?stw Zwi?zku, odno?nie dzie? publikowanych i niepublikowanych, a tak?e autorom nie b?d?cym obywatelami takich pa?stw w odniesieniu do dzie? opublikowanych po raz pierwszy w jednym z tych pa?stw. Jako opublikowane uznaje si? takie dzie?a, które zosta?y upublicznione za zgod? autorów. Je?eli pa?stwo, które nie nale?y do Zwi?zku nie chroni w dostateczny sposób dzie? pa?stwa – strony Konwencji, mo?e ono tak?e ograniczy? ochron? w stosunku do niego, je?li jest krajem pierwszej publikacji. Kolejne pa?stwa Zwi?zku mog? udzieli? analogicznej, ograniczonej ochrony. Czas trwania ochrony obejmuje ?ycie autora oraz okres 50 lat po jego ?mierci. W stosunku do dzie? filmowych poszczególne pa?stwa mog? przewidzie?, ?e ochrona wygasa po 50 latach od udost?pnienia lub uko?czenia dzie?a. Dzie?a anonimowe lub podpisane pseudonimem korzystaj? z ochrony przez lat 50 od udost?pnienia, o ile autor nie zostanie ujawniony. Ustawodawstwa krajowe mog? te? regulowa? ochron? dzie? fotograficznych, ale nie mo?e by? ona krótsza ni? 25 lat. W przypadku kilku wspó?autorów, bieg okresu ochronnego rozpoczyna si? od ?mierci ostatniego z nich.

Autorzy korzystaj? tak?e z wy??cznego prawa udzielania zezwolenia na reprodukcj? swoich dzie?. Cytowanie jest dozwolone, o ile jest zgodne z przyj?tymi zwyczajami i nast?puje w stopniu uzasadnionym przez zamierzony cel. Cytat powinien by? opatrzony ?ród?em i nazwiskiem autora, je?eli zosta?o zamieszczone w ?ródle. Przepisy konwencji nie naruszaj? praw rz?dów krajowych do zezwalania i nadzorowania rozpowszechniania dzie?, do których uznaj? takie dzia?anie za stosowne. Egzemplarze nielegalne z punktu widzenia Konwencji podlegaj? konfiskacie w tych pa?stwach Zwi?zku, w których dzie?o oryginalne korzysta z ochrony prawnej.



Przeglądaj artykuły prawnicze