Niezastosowanie si? do ograniczenia pr?dko?ci jako wykroczenie drogowe


Przepisy ruchu drogowego zobowi?zuj? kierowców do prowadzenia pojazdu z pr?dko?ci? zapewniaj?c? panowanie nad nim, z uwzgl?dnieniem warunków, w jakich ruch si? odbywa, a w szczególno?ci: rze?by terenu, stanu i widoczno?ci drogi, stanu i ?adunku pojazdu, warunków atmosferycznych i nat??enia ruchu. Nadto, kieruj?cy pojazdem jest obowi?zany: 1) jecha? z pr?dko?ci? nieutrudniaj?c? jazdy innym kieruj?cym, 2) hamowa? w sposób niepowoduj?cy zagro?enia bezpiecze?stwa ruchu lub jego utrudnienia oraz 3) utrzymywa? odst?p niezb?dny do unikni?cia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania si? poprzedzaj?cego pojazdu.

Pr?dko?? dopuszczalna pojazdu lub zespo?u pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 500-2300 wynosi 50 km/h. Natomiast w godzinach 2300-500 wynosi 60 km/h. Za? w strefie zamieszkania pr?dko?? dopuszczalna pojazdu wynosi 20 km/h. z kolei poza obszarem zabudowanym, pr?dko?? wynosi w przypadku samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ci??arowego o dopuszczalnej masie ca?kowitej nieprzekraczaj?cej 3,5 t: 1) na autostradzie - 140 km/h, 2) na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h, 3) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla ka?dego kierunku ruchu - 100 km/h, 4) na pozosta?ych drogach - 90 km/h. Natomiast dopuszczalna pr?dko?? autobusu na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h.

Organ zarz?dzaj?cy ruchem na drogach mo?e zmniejszy? lub zwi?kszy?, za pomoc? znaków drogowych, pr?dko?? dopuszczaln? pojazdów obowi?zuj?c? na obszarze zabudowanym. Pr?dko?? dopuszczalna mo?e by? zmniejszona - je?eli warunki bezpiecze?stwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym przemawiaj?. Natomiast zwi?kszenie dopuszczalnej pr?dko?ci jest mo?liwe gdy warunki ruchu na drodze lub jej odcinku zapewniaj? zachowanie bezpiecze?stwa ruchu.

Zgodnie z przepisami prawa wykrocze? kierowca, który nie stosuje si? do ograniczenia pr?dko?ci okre?lonego ustaw? lub znakiem drogowym podlega karze grzywny. Grzywna jest nak?adana w ramach mandatu karnego przez funkcjonariusza Policji. Przepisy przewiduj? trzy rodzaje mandatów: 1) wydawane ukaranemu po uiszczeniu grzywny bezpo?rednio funkcjonariuszowi, który j? na?o?y?, 2) kredytowany, wydawany ukaranemu za potwierdzeniem odbioru oraz 3) zaoczny. Pierwszym mandatem mo?na na?o?y? grzywn? jedynie wobec osoby czasowo przebywaj?cej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub niemaj?cej sta?ego miejsca zamieszkania albo pobytu. Mandat taki staje si? prawomocny z chwil? uiszczenia grzywny funkcjonariuszowi, który j? na?o?y?. Natomiast mandatem kredytowanym mo?e by? ukarana ka?da inna osoba. Mandat ten powinien zawiera? pouczenie o obowi?zku uiszczenia grzywny w terminie 7 dni od daty przyj?cia mandatu oraz o skutkach nieuiszczenia grzywny w terminie. Staje si? on prawomocny z chwil? pokwitowania jego odbioru przez ukaranego.

Z kolei mandatem karnym zaocznym mo?na na?o?y? grzywn? w razie stwierdzenia wykroczenia, którego sprawcy nie zastano na miejscu jego pope?nienia, gdy nie zachodzi w?tpliwo?? co do osoby tego sprawcy. Z tre?ci tego mandatu powinno wynika?, gdzie w terminie 7 dni od daty jego wystawienia ukarany mo?e ui?ci? grzywn? oraz informowa? o skutkach jej nieuiszczenia w tym terminie. Staje si? on prawomocny z chwil? uiszczenia grzywny we wskazanym miejscu i terminie.



Przeglądaj artykuły prawnicze