Ochrona danych osobowych w reklamie


Ka?da osoba ma prawo, aby dane dotycz?ce jego osoby by?y chronione. Poj?cie danych osobowych odnosi si? do ka?dej informacji, która dotyczy osoby fizycznej zidentyfikowanej lub mog?cej by? zidentyfikowan?. Za osob? mo?liw? do zidentyfikowania ustawa nakazuje postrzega? osob?, której to?samo?? mo?e by? ustalona po?rednio lub bezpo?rednio m.in. przez powo?anie si? na numer identyfikacyjny, jeden lub kilka specyficznych czynników okre?laj?cych cechy ekonomiczne, fizyczne, fizjologiczne, kulturowe, spo?eczne czy umys?owe tej osoby. Natomiast za przetwarzanie danych osobowych uznaje si? m.in. zbieranie, utrwalanie, opracowywanie, przechowywanie, usuwanie, udost?pnianie, zmienianie, a wi?c dokonywanie jakichkolwiek operacji na tych danych. Przekaz reklamowy kierowany jest w szczególno?ci do osób fizycznych, a wi?c do konsumentów. Reklama ma wywo?a? interakcj? ze strony odbiorców, czyli spowodowa?, ?eby zechcieli oni kupi? dany produkt lub skorzysta? z danej us?ugi. Taki sposób komunikowania si? powoduje konieczno?? prawid?owego przetwarzania danych osobowych.

Przetwarzanie tych?e danych w celach marketingowych to nie tylko nadawanie reklam o charakterze komercyjnym, ale tak?e tzw. reklam spo?ecznych. Reklama spo?eczna odnosi si? do sfer innych ni? dzia?alno?? gospodarcza, a wi?c mo?e by? nadawana przez partie polityczne, organizacje charytatywne lub te? inne stowarzyszenia lub fundacje. Ochron? obj?te jest komunikowanie si? na odleg?o?? za pomoc? ?rodków tradycyjnych, jak równie? elektronicznych. Do przepisów o ochronie danych powinni si? stosowa? nie tylko profesjonali?ci np. agencje marketingowe, ale tak?e osoby podejmuj?ce dzia?ania marketingowe w zwi?zku z prowadzeniem w?asnej dzia?alno?ci zarobkowej. Osoby przetwarzaj?ce dane otrzymane od administratorów (tzw. processor), jak i sami administratorzy danych, maj? obowi?zek starannego dzia?ania, czyli m.in. przetwarzania zgodnego z prawem. Ponadto, maj? obowi?zek informowa? osob?, której dane dotycz? m.in. o celu zbierania tych danych, prawie dost?pu do ich tre?ci, adresie swojej siedziby, a tak?e o dobrowolno?ci albo obowi?zku podania danych osobowych. Obowi?zani s? tak?e do zg?oszenia zbioru danych do rejestracji.

Dopuszczalno?? przetwarzania danych zwyk?ych w celach marketingowych wymaga spe?nienia dwóch przes?anek, a mianowicie uzyskania zgody osoby, której dane maj? zosta? przetwarzane (nie dotyczy zgody na usuni?cie danych osobowych), jak i zawarcia tzw. klauzuli prawnie usprawiedliwionego celu. Wspomniana klauzula dopuszcza przetwarzanie danych osobowych w przypadku, gdy jest to niezb?dne do wype?nienia prawnie usprawiedliwionych celów, które realizuj? administratorzy lub odbiorcy danych bez naruszania praw i wolno?ci osób, których te dane dotycz?. Natomiast, przetwarzanie danych wra?liwych na potrzeby marketingowe jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy podmiot wyrazi zgod? na pi?mie. Dane wra?liwe dotyczy? mog? pochodzenia rasowego, pochodzenia etnicznego, pogl?dów politycznych, wyznania, przekona? filozoficznych, przynale?no?ci partyjnej lub zwi?zkowej czy te? danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, ?yciu seksualnym, na?ogach lub danych dotycz?cych skaza?, orzecze? o ukaraniu i mandatów karnych.

Nale?y zauwa?y?, ?e zgoda osoby na przetwarzanie danych jej dotycz?cych powinna by? wyra?ona w sposób dobrowolny i swobodny, a ponadto nie mo?e by? domniemana lub dorozumiana. Przez brak dobrowolno?ci uzna? nale?y sytuacje, w których uzale?nia si? realizacj? zamówienia produktu lub us?ugi od wyra?enia zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach promocyjno-handlowych. Osoba, której dane dotycz? ma prawo ??da? od administratora podania informacji dotycz?cych m.in.: istnienia zbioru danych, pe?nej nazwy i siedziby administratora, celu, sposobu i zakresu przetwarzania danych, a takze ?ród?a pochodzenia danych. Ponadto, osoba, której dotycz? przetwarzane dane mo?e ??da? poprawno?ci, kompletno?ci i legalno?ci tych danych, jak równie? zaprzestania ich przetwarzania.



Przeglądaj artykuły prawnicze