Prawa dziecka w Konstytucji RP


Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej jest aktem o najwy?szej mocy prawnej, który stanowi podstaw? ustroju pa?stwa polskiego. Jest to zatem ustawa zasadnicza, która w hierarchii ?róde? prawa usytuowana jest najwy?ej. Prawa dziecka uregulowano ju? na gruncie Konstytucji, w rozdziale zatytu?owanym „Wolno?ci, prawa i obowi?zki cz?owieka i obywatela”. Zawarcie postanowie? dotycz?cych praw dziecka w tym najwa?niejszym akcie prawnym ma na celu podkre?lenie ich wagi oraz donios?o?ci, a tak?e zapewnienie im jak najlepszej ochrony. W Polsce za podstawow? komórk? spo?eczn? uwa?a si? rodzin?. W Polsce dzieciom przys?uguje szereg praw o charakterze cywilnym, socjalnym, kulturalnym. Do praw o charakterze cywilnym nale?y zaliczy? przede wszystkim niezbywalne prawo dziecka do ?ycia i rozwoju.

Dziecku przys?uguje prawo do posiadania stanu cywilnego (to?samo?ci dziecka), prawo do nabycia obywatelstwa polskiego oraz prawo do wychowania w rodzinie. Zgodnie z przepisami Konstytucji RP, ograniczenie lub pozbawienie praw rodzicielskich mo?e nast?pi? tylko w przypadkach okre?lonych w przepisach o randze ustawowej, tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia s?du. Dziecku przys?uguje tak?e prawo do wolno?ci, godno?ci, szacunku oraz nietykalno?ci osobistej. Co wi?cej, dziecko ma te? prawo do swobody my?li, sumienia i wyznania. Zakazana jest równie? bezprawna ingerencja w sfer? ?ycia prywatnego, rodzinnego lub domowego dziecka. Rodzice maj? prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami.

Dziecku przys?uguje tak?e prawo do wolno?ci od jakiejkolwiek przemocy (fizycznej lub psychicznej). Obowi?zuje zakaz tortur i nieludzkiego, poni?aj?cego traktowania i karania dzieci. W?ród praw socjalnych nale?y wymieni? przede wszystkim: prawo do zabezpieczenia socjalnego, prawo do ochrony zdrowia oraz prawo do wypoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy. W?ród praw kulturalnych nale?y wskaza? zw?aszcza prawo dziecka do nauki. Nauka w szko?ach publicznych na szczeblu podstawowym i gimnazjalnym ma charakter nieodp?atny. Ponadto, obowi?zuje obowi?zek nauki do uko?czenia przez dziecko gimnazjum. Rodzice maj? mo?liwo?? wyboru dla swoich dzieci szkó? innych ni? publiczne. Ponadto, dzieciom przys?uguje prawo do korzystania z dóbr kultury. Dzieciom wywodz?cym si? z mniejszo?ci etnicznych przyznaje si? prawo do znajomo?ci w?asnego j?zyka, obyczajów i tradycji oraz w?asnej kultury.



Przeglądaj artykuły prawnicze