Reklama jako dozwolona forma informowania o wykonywaniu zawodu radcy


Zgodnie z obowi?zuj?cymi regulacjami, dopuszczalne jest informowanie o wykonywaniu zawodu radcy prawnego. Uzasadnieniem takiego rozwi?zania jest fakt, ?e prawnik jest równie? przedsi?biorc?. Nale?y jednak rozró?ni? poj?cie informowania oraz pozyskiwania klienta. Informowaniem jest dzia?anie skierowane do nieokre?lonego kr?gu potencjalnych klientów, które nie stanowi propozycji zawarcia umowy. Natomiast poj?cie pozyskiwania klienta rozumiane jest jako wszelkie czynno?ci maj?ce na celu podpisanie umowy z konkretnym klientem, bez wzgl?du na form? i tre??. Dopuszczalnym zakresem informowania, w ramach technik marketingowych, obj?ty jest nast?puj?cy katalog danych, takich jak: imi? i nazwisko (wraz ze zdj?ciem), ?yciorys zawodowy, posiadane tytu?y i stopnie zawodowe, kwalifikacje, do?wiadczenie i umiej?tno?ci zawodowe, a tak?e wskazanie formy prawnej wykonywania zawodu wraz z oznaczeniami j? indywidualizuj?cymi oraz siedzib? i adresem, form? kontaktu, zasady kszta?towania wynagrodzenia za ?wiadczone us?ugi.

W ramach technik marketingowych dopuszczalna jest komunikacja: produktowa (dotycz?ca produktu – us?ugi prawniczej), zasobowa (informacja o do?wiadczeniu, umiej?tno?ciach, publikacjach), kontraktowa (dotycz?ca warunków ?wiadczenia pomocy prawnej) i inne rodzaje. Informowanie definiowane jest jako proces maj?cy na celu rozpoznanie wymaga? otoczenia. W praktyce jest okre?lany jako rodzaj komunikacji o masowym charakterze. Nie jest dopuszczalne informowanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, niezgodne z rzeczywisto?ci? lub wprowadzaj?ce w b??d, istotnie ograniczaj?ce klientowi swobod? wyboru poprzez udzielenie nierzetelnych obietnic lub gwarancji. Ponadto, dozwolony jest udzia? radcy prawnego w rankingu, który spe?nia ??cznie okre?lone warunki. Organizator rankingu zobowi?zany jest do og?oszenia informacji o warunkach uczestnictwa oraz kryteriach klasyfikacji uczestników. Nale?y jednak zwróci? uwag?, ?e udzia? w rankingu mog? wzi?? wszystkie kancelarie. Ponadto, niezb?dnym wymogiem jest, aby organizator rankingu mia? mo?liwo?? weryfikacji danych zg?oszonych przez uczestników.

Przedstawienie bowiem rzetelnej informacji o kryteriach branych pod uwag? podczas dokonywania ocen poszczególnych kancelarii u?atwi? ma klientom dokonanie w?a?ciwego wyboru. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych, jako jeden z obowi?zków radców prawnych, ma stanowi? gwarancj? odpowiedniego poziomu w ?wiadczeniu pomocy prawnej. Ró?nice zda? dotycz?ce dozwolonych i niedozwolonych technik komunikacji marketingowej prawników wprowadzi?y istotne zmiany w zakresie tej regulacji. Obecnie bowiem ca?kowity zakaz reklamy zosta? zniesiony na rzecz komunikacji optymalnej. Niemniej jednak nale?y mie? na uwadze, ?e wykonywanie zawodu zaufania publicznego musi nie by? sprzeczne z zasadami etyki. Radca prawny powinien zatem zawsze unika? konfliktu interesów oraz przestrzega? tajemnicy zawodowej. Dba?o?? o interesy swojego klienta wymaga podj?cia przez radc? prawnego takich dzia?a?, które wyeliminuj? ?ród?o konfliktu interesów. Tajemnica zawodowa stanowi nie tylko podstaw? zaufania klienta, ale tak?e gwarancj? wolno?ci jednostki oraz prawid?owego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwo?ci. Obejmuje ona wszystkie informacje uzyskane od klienta, niezale?nie od formy ich przekazywania. Ponadto, jest ona nieograniczona w czasie.



Przeglądaj artykuły prawnicze