Samorz?d radców prawnych jako korporacja zawodu zaufania publicznego


Obowi?zuj?ce przepisy umo?liwiaj? tworzenie, w drodze ustawy, samorz?dów zawodowych. Celem powo?ania samorz?dów zawodowych jest m.in. konieczno?? reprezentacji osób wykonuj?cych zawody zaufania publicznego oraz sprawowanie pieczy nad nale?ytym wykonywaniem tych zawodów. Granicami omówionej pieczy ma by? w szczególno?ci wzgl?d na interes publiczny. Prowadzenie samorz?du czuwaj?cego nad prawid?owo?ci? wykonywania zawodu ma m.in. s?u?y? przygotowaniu do zawodu (w formach odbywania aplikacji, szkole?). Zawód zaufania publicznego ma na wzgl?dzie dokonywanie ocen odpowiedniego jego wykonywania. Do jego cech nale?y m.in. ustalenie regu? etycznych zawodu; nie mog? by? one nadane z zewn?trz. Wymagane jest, aby by?y one wypracowane przez ?rodowisko, które ten zawód wykonuje z tym jednak zastrze?eniem, ?e musz? oni mie? na uwadze sprawowanie pieczy nad nale?ytym wykonywaniem zawodu przy ustalaniu zasad etyki, prowadzenie rejestru cz?onków samorz?du i inne. Z zadaniami wykonywanymi i realizowanymi przez samorz?dy wi??e si? zasada pomocniczo?ci.

Przejawami pieczy samorz?du jest m.in.: uzyskanie obowi?zkowej opinii w przypadku ch?ci rozwi?zania stosunku pracy za wypowiedzeniem z powodu nieprawid?owego wykonywania obowi?zków przez radc? prawnego, czy prawo do podj?cia uchwa?y o trwa?ej niezdolno?ci radcy prawnego do pracy. Przynale?no?? do zawodu radców prawnych jest obowi?zkowa nie tylko dla samych radców prawnych, ale równie? dla aplikantów radcowskich. Do zada? samorz?du nale?y m.in.: udzia? w zapewnianiu warunków do wykonywania ustawowych zada? radców prawnych, reprezentowanie radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz ochrona ich interesów zawodowych, wspó?dzia?anie w kszta?towaniu i stosowaniu prawa, przygotowywanie aplikantów radcowskich do nale?ytego wykonywania zawodu radcy prawnego oraz doskonalenie zawodowe radców prawnych, nadzór nad nale?ytym wykonywaniem zawodu przez radców prawnych i aplikantów radcowskich, prowadzenie bada? w zakresie funkcjonowania pomocy prawnej.

Stosunki pomi?dzy radc? prawnym a jego klientem powinny by? oparte na zaufaniu. Utrata zaufania bowiem jest podstaw? wypowiedzenia pe?nomocnictwa przez radc? prawnego. Wizytacja jest przeprowadzana przez dwuosobowe zespo?y wizytacyjne, na podstawie upowa?nienia Dziekana lub Prezesa Krajowej Rady Radców Prawnych. Wizytacja mo?e dotyczy? nast?puj?cych spraw, m.in. oceny pracy zawodowej radcy prawnego przez kierownika jednostki organizacyjnej, rozwi?zania stosunku pracy za wypowiedzeniem, kontroli i oceny wykonywania zawodu, post?powania wyja?niaj?cego w sprawie podj?cia uchwa?y o trwa?ej niezdolno?ci do wykonywania zawodu. Do zada? wizytatorów nale?y m.in.: przeprowadzania wizytacji w celu oceny wykonywania zawodu i zasad etyki cz?onków organów, koordynacja dzia?alno?ci okr?gowych zespo?ów wizytatorów, przedstawianie wniosków Krajowej Rady Radców Prawnych, co do usprawnienia pracy zawodowej. Ponadto, dopuszczalne jest równie? przeprowadzenie wizytacji na wniosek uprawnionych organów samorz?du, na polecenie dziekana na skutek skargi lub sygnalizacji s?dowej zawieraj?cej zarzut nale?ytego wykonywania zawodu.



Przeglądaj artykuły prawnicze