Szyldy i adresy internetowe jako oznaczenia indywidualizuj?ce


Poj?cie "szyld" nie posiada definicji legalnej, zawartej w akcie normatywnym. Obecnie termin ten jest u?ywany dwojako, albo w znaczeniu niematerialnym albo w materialnym. Szyld w aspekcie niematerialnym jest synonimem god?a, natomiast w znaczeniu materialnym wskazuje na zewn?trzn? cze?? lokalu, na którym jest umieszczona kategoria rozró?niaj?ca przedsi?biorstwa, czyli firma, znak towarowy b?d? te? nazwa przedsi?biorstwa. Szyld jako synonim god?a jest uto?samiany z nazw? zak?adu, w którym jest prowadzona dzia?alno?? gospodarcza. Mo?e to by? nie tylko symbol s?owny, ale tak?e symbol obrazowy, który wyró?nia okre?lony zak?ad, lokal czy te? jednostk? gospodarcz?. Ponadto, przedstawiciele doktryny konstruuj?c poj?cie szyldu zwracaj? uwag?, aby nie myli? poj?? zak?adu oraz przedsi?biorstwa. Zak?ad znajduje si? w miejscu koncentracji osób, maj?tku oraz przedmiotów, w którym dany kupiec si? osiedla. Przedsi?biorstwo natomiast mo?e sk?ada? si? z wielu zak?adów, które s? powi?zane okre?lon? zale?no?ci?. Warto wi?c zwróci? uwag?, ?e poj?cie szyldu jest ?ci?le zwi?zane z zak?adem wyodr?bnion? lokalizacyjnie, zorganizowan? cz??ci? przedsi?biorstwa. Przedsi?biorstwo mo?e mie? jedn? nazw?, natomiast mo?e mie? wiele szyldów, w zale?no?ci od ilo?ci punktów us?ugowych. Obowi?zuj?ce przepisy prawne nie okre?laj? zasad tworzenia szyldu i w zwi?zku z tym mog? by? komponowane z ró?nych oznacze? graficznych oraz s?ownych. Nazwa oraz szyld mog? by? to?same, co mo?e si? zdarzy?, gdy przedsi?biorca posiada przedsi?biorstwo jednozak?adowe. Przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji maj? zastosowanie do ochron szyldu. Je?eli dane oznaczenie przedsi?biorstwa w postaci szyldu zosta?o u?yte po raz pierwszy, a jest dostatecznie odró?niaj?ce si? od innych oznacze?, otrzymuje ochron?.

Adresy internetowe s? szyldem elektronicznym przedsi?biorstwa - prowadz? do storny internetowej przedsiebiorstwa. Zasadniczym celem stron internetowych jest u?atwienie odszukania oferty danego przedsi?biorstwa. Umieszczenie oferty w Internecie jest niezwykle istotne ze wzgl?du na zapewniony dost?p dla szerokich warstw spo?ecze?stwa. Domena internetowa jest definiowana jako unikatowy numer, nazywany tak?e adresem IP, który automatycznie posiada ka?dy komputer pod??czony do Internetu. Numer IP sk?ada si? z ci?gu czterech liczb nale??cych od 0 do 255. Powinny by? oddzielone kropkami. Nale?y jednak wyja?ni?, co oznaczaj? poszczególne liczny, Pierwszy cz?on opisuje kraj, drugi natomiast sie? miejsk?. Trzeci cz?on to okre?lenie kodu przedsi?biorcy, a czwarta to konkretny serwer. Ze wzgl?du na skomplikowan? konstrukcj? i trudno?ci w korzystaniu w?ród u?ytkowników Internetu z numerów IP, opracowany zosta? specjalny system nazewnictwa, zwany DNS.

Adres internetowy, podobnie jak adres zamieszkania, spe?nia funkcj? lokalizuj?c?, identyfikuj?c? oraz indywidualizuj?c? przedsi?biorstwa. Je?eli przedsi?biorca u?ywa domeny dla celów reklamowych b?d? te? informacyjnych, jest to jedna z form oznaczenia odró?niaj?cego przedsi?biorstwa, a co za tym idzie, zas?uguje na ochron?. Niejednokrotnie zdarza si?, i? przedsi?biorca mo?e prowadzi? dzia?alno?? za pomoc? Internetu. W takim przypadku adres internetowy jest szyldem internetowym w znaczeniu niematerialnym. Je?li to jedyny sposób prowadzenia tej dzia?alno?ci, adres mo?e oznacza? ca?e przedsi?biorstwo. Adres internetowy jest chroniony zgodnie z przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, gdy zostanie by? uto?samiany z okre?lonym przedsi?biorstwem. Adres nale?y zarejestrowa?, co nale?y do warunków koniecznych istnienia adresu. Domena zostaje zarejestrowana w ci?gu siedmiu dni od z?o?enia formularza oraz wniosku. Chwila zarejestrowania okre?lonej domeny poci?ga za sob? uniemo?liwienie rejestracji takiego samego adresu przez inn? osob? b?d? przedsi?biorc?.



Przeglądaj artykuły prawnicze