Znaki towarowe przedsi?biorstwa


Znaki towarowe s?u?? odró?nieniu us?ug oraz towarów jednego przedsi?biorstwa od us?ug i towarów innego przedsi?biorstwa. Znak towarowy mo?e by? umieszczony bezpo?rednio na towarze albo te? na jego opakowaniu. W odró?nieniu do znaku towarowego, firma identyfikuje przedsi?biorc? i jej wskazanie wyst?puje na piecz?tkach, dokumentach handlowych, rachunkach, ofertach pisemnych. Cz?sto jednak zakres znaczeniowy obu poj?? krzy?uje si?, a nawet pokrywa. Znaki towarowe oraz firmy s? stosowane przez przedsi?biorców w reklamach w celu promocji swoich produktów i us?ug, a nawet ca?ego przedsi?biorstwa. Nale?y wskaza?, i? przedsi?biorca ma obowi?zek zamieszczania oznaczenia na towarach oraz opakowaniach. Niejednokrotnie oznaczenie firmy pe?ni funkcj? znaku towarowego i jest ona najwyra?niej eksponowana na towarze b?d? opakowaniu. Jej celem jest przyci?gni?cie uwagi klientów. Je?eli firma nie pe?ni funkcji znaku towarowego, a zosta?a umieszczona na towarze jedynie z uwagi na obowi?zki informacyjne na?o?one na przedsi?biorc?, mo?e by? ona umieszczona w sposób nie rzucaj?cy si? w oczy.

W obowi?zuj?cym prawie polskim istniej? ró?norodne rodzaje znaków towarowych. Zarówno na podstawie rozporz?dzenia Unii Europejskiej, a tak?e ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, mo?na wyró?ni? trzy rodzaje znaków:
• znaki towarowe zwyk?e
• znaki towarowe powszechnie znane
• znaki towarowe renomowane.

Zgodnie z rozporz?dzeniem europejskim, znak towarowy uzyskuje ochron? prawn? z chwil? rejestracji, natomiast ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji uzale?nia ochron? od pierwsze?stwa u?ywania w obrocie. Znak towarowy powinien by? zarejestrowany zarówno w Urz?dzie Patentowym (UP) jak i Urz?dzie Harmonizacji Rynku Wewn?trznego (OHIM). Firmy natomiast, podlegaj? obowi?zkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze S?dowym albo w ewidencji dzia?alno?ci gospodarczej. Znak towarowy mo?e mie? dowoln? form?. Mog? to by? zarówno wyrazy, jak i kompozycje kolorystyczne, ornamenty czy rysunki. Przestrzenne oznaczenia, melodie oraz sygna?y d?wi?kowe tak?e mieszcz? si? w tej kategorii. Jedynym, jednak?e koniecznym warunkiem rejestracji znaku towarowego jest przedstawienie go w formie graficznej. Dla sygna?u d?wi?kowego czy te? melodii b?dzie to zapis nutowy a tak?e nagranie na no?niku informatycznym.

Znak towarowy powinien by? wystarczaj?co odmienny od innych znaków na towarach. Znak towarowy powinien by? szczegó?owy i posiada? charakter dystynktywny. Nie mo?e sk?ada? si? jedynie z ogólnoinformacyjnych i opisowych wyra?e? czy wyrazów, które wskazuj? na jako??, pochodzenie, funkcj?, rodzaj, ilo??, sk?ad, przydatno?? czy te? sposób wytwarzania produktu. Zasadniczym celem, istot? znaku jest odró?nienie go od pozosta?ych towarów. Ochrona znaku towarowego, powstaj?ca z chwil? rejestracji w odpowiednich urz?dach, polega na mo?liwo?ci wy??cznego u?ycia znaku na terenie kraju. Je?eli jeden podmiot u?ywa?by oznaczenia ogólnoinformacyjnego, szybko ograniczy?by dzia?ania innych osób, co mog?oby negatywnie wp?yn?? na rynek.

Znak towarowy nie mo?e zawiera? w sobie oznacze? wprowadzaj?cych konsumenta w b??d, na przyk?ad co do charakteru towaru, pochodzenia czy te? w?a?ciwo?ci. Znak towarowy b?dzie myl?cy, gdy stworzy mylne wyobra?enie o okre?lonym produkcie. Ochrona przys?uguje przez okres dziesi?cioletni, z mo?liwo?ci? przed?u?enia. Oprócz zasady terytorialno?ci, istnieje tak?e zasada specjalizacji, szerzej znana jako zasada specjalno?ci. Regu?a ta wyznacza ochron? znaków jedynie dla tych z towarów, dla których znak zosta? zarejestrowany. Wraz z chwil? rejestracji znaku towarowego, na przedsi?biorc? nak?adane s? okre?lone obowi?zki. Jeden z nich dotyczy obowi?zku u?ywania znaku przez okre?lony czas. Je?eli przedsi?biorca zaniecha przestrzegania obowi?zku przez nieprzerwany okres pi?ciu lat, uprawnienie wygasa.



Przeglądaj artykuły prawnicze