Trybuna? Konstytucyjny jest organem w?adzy s?downiczej w Polsce. Wydaje wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, które maj? moc powszechnie obowi?zuj?c? i maj? charakter ostateczny. Zgodnie z Konstytucj? Rzeczypospolitej Polskiej, Trybuna? Konstytucyjny orzeka w sprawach skargi konstytucyjnej, dzi?ki której ka?da osoba ma prawo, aby dochodzi? respektowania i realizacji zagwarantowanych jej w Konstytucji praw i wolno?ci. Przedmiotem skargi mo?e by? tylko badanie zgodno?ci z Konstytucj? ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego s?d lub organ ostatecznie orzek? co do przys?uguj?cych jednostce praw i wolno?ci. Skarga konstytucyjna s?u?y ochronie konstytucyjnych praw i wolno?ci jednostki, jak równie? stwarza mo?liwo?? uchylania norm prawnych, które s? niezgodne z Konstytucj?.
Ka?dy cz?owiek, niezale?nie od obywatelstwa, mo?e wnie?? skarg? konstytucyjn? do Trybuna?u Konstytucyjnego. Warunkiem jest wyczerpanie drogi prawnej (czyli ca?ego toku instancyjnego i mo?liwych ?rodków zaskar?enia lub ?rodków odwo?awczych) zako?czonej wydaniem prawomocnego orzeczenia opartego na kwestionowanym przepisie prawnym. Z?o?enie skargi obwarowane jest przymusem adwokackim, co oznacza, ?e skarga musi by? sporz?dzona przez adwokata lub radc? prawnego. Przymus ten nie dotyczy s?dziego, prokuratora, notariusza, profesora czy te? doktora habilitowanego nauk prawnych, którzy mog? wnie?? skarg? konstytucyjn? we w?asnej sprawie samodzielnie. Je?li osoba, która chce z?o?y? skarg? konstytucyjn? nie jest w stanie ponie?? kosztów jej sporz?dzenia, wówczas mo?e si? zwróci? do s?du o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego z urz?du. Nale?y zauwa?y?, ?e skarga jest wolna od op?at s?dowych.
Skarga konstytucyjna winna nadto odpowiada? warunkom pisma procesowego, tzn. zawiera? elementy niezb?dne, takie jak: oznaczenie organu, do którego pismo jest kierowane, imi? i nazwisko lub nazw? stron, ich przedstawicieli i pe?nomocników, oznaczenie ich miejsca zamieszkania, oznaczenie rodzaju pisma, osnow? wniosku lub o?wiadczenia, wskazanie dowodów na poparcie przytoczonych okoliczno?ci, w?asnor?czny podpis strony lub przedstawiciela ustawowego lub pe?nomocnika oraz wymienienie za??czników. Do skargi konstytucyjnej nale?y do??czy? pe?nomocnictwo udzielone adwokatowi lub radcy prawnemu do sporz?dzenia owej skargi, kopi? orzeczenia organu w?adzy publicznej, z którego wydaniem skar??cy ??czy naruszenie przys?uguj?cych mu konstytucyjnych praw i wolno?ci oraz kopi? orzecze? wydanych w zwi?zku z wyczerpaniem przez niego przys?uguj?cych ?rodków zaskar?enia lub ?rodków odwo?awczych. Skarg? wraz z za??cznikami nale?y sk?ada? w pi?ciu egzemplarzach.
W skardze konstytucyjnej nale?y zawrze? ??danie, aby Trybuna? Konstytucyjny uzna? zaskar?ony przepis za niezgodny z Konstytucj? Rzeczypospolitej Polskiej. Skarga musi by? z?o?ona w terminie 3 miesi?cy od dnia dor?czenia prawomocnego wyroku, ostatecznej decyzji lub innego ostatecznego rozstrzygni?cia. Nale?y zauwa?y?, ?e osoba mo?e zaskar?y? jedynie regulacj? prawn?, która by?a podstaw? wydania ostatecznego wyroku lub decyzji. Trybuna? Konstytucyjny mo?e jednak?e orzec zawieszenie lub wstrzymanie wykonania danego wyroku czy decyzji, je?li jego wykonanie mog?oby spowodowa? nieodwracalne skutki, wi???ce si? z du?ym uszczerbkiem dla skar??cego, lub gdy przemawia za tym wa?ny interes publiczny czy wa?ny interes skar??cego. Trybuna? Konstytucyjny rozpoznaje skarg? na rozprawie jawnej i publicznej. W post?powaniu tym uczestniczy skar??cy, organ, który wyda? zaskar?ony akt normatywny, a ponadto Prokurator Generalny, Rzecznik Praw Obywatelskich lub organizacja pozarz?dowa.
Orzeczenia wydane przy rozpatrywaniu skargi konstytucyjnej podlegaj? niezw?ocznemu og?oszeniu w organie urz?dowym, w którym zaskar?ony akt normatywny by? og?oszony lub w Dzienniku Urz?dowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski, je?li akt nie podlega? og?oszeniu. Je?li Trybuna? Konstytucyjny uzna skarg? konstytucyjn?, wówczas w dniu opublikowania wyroku w tej sprawie zaskar?ony przepis traci moc obowi?zuj?c?. Trybuna? jednak?e mo?e okre?li? pó?niejszy termin utraty mocy obowi?zuj?cej przez dany przepis. Termin ten mo?e maksymalnie wynie?? 18 miesi?cy. Ponadto osoba, której skarga zosta?a uwzgl?dniona, mo?e na mocy przepisów kodeksu cywilnego domaga? si? naprawienia szkody wyrz?dzonej wydaniem niezgodnego z Konstytucj? aktu normatywnego. W post?powaniu cywilnym, administracyjnym i karnym mo?na domaga? si? tak?e wznowienia post?powania, w którym Trybuna? Konstytucyjny orzek? o niezgodno?ci aktu normatywnego z Konstytucj?, a przepis prawny na mocy którego wydano wyrok czy decyzj? straci? moc lub uleg? zmianie.