Reklamacja towaru zakupionego w Internecie


Ochrona konsumenta dotyczy g?ównie sytuacji, gdy drug? stron? umowy jest przedsi?biorca. Relacja konsument - przedsi?biorca istnieje tylko wtedy, gdy kontrahentem konsumenta jest przedsi?biorca, który zorganizowa? swoj? dzia?alno?? w formie e-sklepu. Je?eli natomiast sprzedawc? jest osoba prywatna, a umow? zawiera si? w ramach aukcji na portalu aukcyjnym, kupuj?cemu nie przys?uguje dziesi?ciodniowy termin do odst?pienia od umowy. W przypadku za? reklamacji towaru zakupionego w Internecie, jej podstaw? musi by? niezgodno?? z umow?. Ma to miejsce, gdy rzecz nie odpowiada podanemu przez sprzedawc? opisowi, a tak?e, gdy nie nadaje si? do celu okre?lonego przez kupuj?cego przy zawarciu umowy. Za? towar uwa?any jest za zgodny z umow?, je?li nadaje si? do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zazwyczaj u?ywany, oraz gdy jego w?a?ciwo?ci odpowiadaj? w?a?ciwo?ciom cechuj?cym towar tego rodzaju.

Sprzedawca ponosi odpowiedzialno?? w przypadku niezgodno?ci towaru konsumpcyjnego z umow? w momencie jego wydania, chyba ?e kupuj?cy w chwili zawierania umowy wiedzia? o wadzie towaru. Przepisy prawa zak?adaj?, ?e w przypadku stwierdzenia niezgodno?ci przed up?ywem sze?ciu miesi?cy od wydania towaru, istnia?a ona w chwili wydania. Kupuj?cy ma prawo domaga? si? doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umow?. Mo?e to nast?pi? poprze napraw? albo wymian? na nowy, chyba ?e naprawa albo wymiana s? niemo?liwe lub wymagaj? nadmiernych kosztów. Kupuj?cy nie ponosi ?adnych dodatkowych kosztów zwi?zanych z reklamacj?. Dotyczy to równie? obowi?zku poniesienia przez sprzedawc? kosztów zwi?zanych z demonta?em oraz dostarczeniem towaru. Kupuj?cy zawiadamia sprzedawc? o niezgodno?ci z umow? zakupionej rzeczy. Sprzedawca ma 14 dni na zaj?cie stanowiska w tej sprawie, a je?li tego nie uczyni, uznaje si?, ?e uzna? reklamacj? za uzasadnion?.

Kupuj?cy ma prawo do odst?pienia od umowy lub ??dania obni?enia ceny w przypadku, gdy sprzedawca nie jest w stanie wymieni? ani naprawi? wadliwego towaru. Jednak?e, w razie wady nieistotnej, prawo do odst?pienia od umowy w ogóle nie przys?uguje. Zawiadomienie sprzedaj?cego o wadzie towaru powinno nast?pi? przed up?ywem dwóch miesi?cy od stwierdzenia niezgodno?ci towaru konsumpcyjnego z umow?. W przeciwnym bowiem razie kupuj?cy traci uprawnienia do domagania si? wymiany lub naprawy towaru. Odpowiedzialno?? sprzedawcy za niezgodno?? towaru z umow? wynosi 2 lata od dnia wydania kupuj?cemu towaru. Towar zakupiony w sklepie internetowym opatrzony jest gwarancj? producenta, któr? wydaje sprzedawca wraz z towarem. Nie wymaga ona ?adnej dodatkowej op?aty. Dokument gwarancyjny powinien okre?la? osob? gwaranta, czas trwania gwarancji oraz jej zasi?g terytorialny. Podkre?lenia wymaga fakt, ?e gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wy??cza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnie? kupuj?cego wynikaj?cych z niezgodno?ci towaru z umow?.



Przeglądaj artykuły prawnicze