Poj?cie konstytucja ?aci?skie constitutio oznacza urz?dzenie, ustanowienie, uk?ad, organizacj?, natur?. Od XVIII w. zacz?to na ?wiecie u?ywa? tego poj?cia na okre?lenie aktu zakre?laj?cego podstawy ustrojowe pa?stwa. Pierwsze konstytucje powstawa?y w celu ograniczenia w?adzy monarszej, spe?nia?y funkcj? nie tylko organizacyjn?, ale równie? gwarancyjn? uniemo?liwia?y bowiem powrót do absolutyzmu. W dzisiejszych czasach konstytucja to akt prawa pisanego o najwy?szej mocy prawnej w pa?stwie, który okre?la podstawowe zasady ustroju pa?stwa, ustrój naczelnych organów pa?stwa, zakres ich kompetencji i wzajemne relacje, zawiera tak?e katalog praw i obowi?zków obywateli. Jest to akt uchwalany i zmieniany w szczególnej procedurze, znacznie trudniejszej i bardziej skomplikowanej do przeprowadzenia ni? zmiana czy uchwalenie ustawy zwyk?ej. Konstytucja stanowi ponadto wyraz systemu warto?ci podstawowych, regu? zasadniczych, które musz? by? przestrzegane w procesie prawid?owego funkcjonowania pa?stwa.
Obecnie obowi?zuj?ca ustawa zasadnicza zosta?a uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe,
a zatem po??czone izby Sejmu i Senatu, w 1997 r. Polska Konstytucja rozpoczyna si? od preambu?y, jest to uroczysty wst?p do konstytucji. Preambu?a wyst?puje zazwyczaj w konstytucjach pa?stw nowo powsta?ych b?d? ju? istniej?cych, ale przechodz?cych zasadnicze przeobra?enia ustrojowe. Preambu?a do polskiej Konstytucji okre?la podmiot uchwalaj?cy konstytucj?, którym jest Naród Polski, wskazuje cel jej ustanowienia, którym jest poszanowanie wolno?ci i sprawiedliwo?ci, wspó?dzia?anie w?adz, umocnienie uprawnie? obywateli i ich wspólnot, zapewnienie rzetelno?ci i sprawno?ci dzia?ania instytucji publicznych. Preambu?a okre?la tak?e Konstytucj? jako podstawowe prawo, a tak?e wzywa wszystkich powo?anych do jej stosowania, by czynili to dbaj?c o zachowanie przyrodzonej wolno?ci cz?owieka i jego prawa do wolno?ci.
Konstytucja jest zatem ustaw?, uchwalan? przez Parlament. Formu?uje powszechnie obowi?zuj?ce normy prawne. Jednak od ustawy zwyk?ej odró?nia j? fakt, i? ma ona szczególn? tre??, szczególn? form? oraz szczególn? moc prawn?. Szczególna tre?? przejawia si? zakresie regulowanej materii, która dotyczy ca?okszta?tu kwestii ustrojowych pa?stwa. Szczególna forma przejawia si? w konstrukcji tego aktu normatywnego, tylko ta ustawa okre?lana jest mianem konstytucji. Zajmuje najwy?sze miejsce w systemie prawa stanowionego, wszystkie inne akty normatywne musz? by? z ni? zgodne i spójne. Szczególny jest tak?e sposób uchwalania zmiany Konstytucji. W porównaniu ze zwyk?? inicjatyw? ustawodawcz?, mniej jest podmiotów uprawnionych do z?o?enia projektu w tym zakresie.
Projekt ustawy o zmianie Konstytucji mo?e przed?o?y? co najmniej 1/5 ustawowej liczby pos?ów, Senat lub Prezydent. Zmiana Konstytucji nast?puje w drodze ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu przez Sejm i nast?pnie, w terminie nie d?u?szym ni? 60 dni, przez Senat. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie Konstytucji mo?e odby? si? nie wcze?niej ni? trzydziestego dnia od dnia przed?o?enia projektu ustawy do Sejmu. Wymagana jest te? odmienna wi?kszo?? dla zmiany Konstytucji. Ustaw? o zmianie Konstytucji uchwala Sejm wi?kszo?ci? co najmniej 2/3 g?osów, w obecno?ci co najmniej po?owy ustawowej liczby pos?ów, oraz Senat bezwzgl?dn? wi?kszo?ci? g?osów, w obecno?ci co najmniej po?owy ustawowej liczby senatorów.
Ponadto - z uwagi na rang? uregulowa? prawnych zawartych w rozdzia?ach: I dotycz?cym podstawowych zasad ustrojowych, II dotycz?cym wolno?ci, praw i obowi?zków cz?owieka i obywatela oraz XII - dotycz?cym procedury zmiany Konstytucji, uchwalenie ustawy zmieniaj?cej artyku?y zawarte w tych rozdzia?ach mo?e nast?pi? nie wcze?niej ni? sze??dziesi?tego dnia po pierwszym czytaniu projektu tej ustawy. Dodatkowo, podmioty uprawnione do wyst?powania z inicjatyw? zmiany Konstytucji mog? - w przypadku przepisów dotycz?cych tych trzech rozdzia?ów ??da? dodatkowo przeprowadzenia ogólnokrajowego referendum zatwierdzaj?cego. Z wnioskiem w tej sprawie podmioty te zwracaj? si? do Marsza?ka Sejmu, a zmiana Konstytucji zostaje przyj?ta, je?eli za t? zmian? opowie si? wi?kszo?? g?osuj?cych obywateli. Prezydentowi nie przys?uguje prawo weta wobec ustawy zmieniaj?cej Konstytucj?.