Poj?cie czynno?ci prawnej odnosi si? do zachowa? podmiotów, maj?cych na celu osi?gni?cie okre?lonych przepisami skutków prawnych. Nale?y mie? na uwadze, ?e na tre?? czynno?ci prawnej sk?ada si? o?wiadczenie woli, które musi zosta? wyra?one w szczególnej formie, je?li ustawa tak stanowi. Inaczej bowiem czynno?? prawna b?dzie niewa?na. Z uwagi na moc dowodow?, najcz??ciej dokonuje si? jej w formie pisemnej. Forma pisemna mo?e by? opatrzona zarówno podpisem w?asnor?cznym, jak i elektronicznym, co jest nast?pstwem post?puj?cej informatyzacji oraz powszechno?ci Internetu. Forma pisemna opatrzona zwyk?ym podpisem jest zachowana, gdy na dokumencie obejmuj?cym tre?? o?wiadczenia woli, osoba je sk?adaj?ca umie?ci swój w?asnor?czny podpis. Nale?y zwróci? uwag?, ?e tre?? dokumentu nie musi zosta? napisana odr?cznie, chyba ?e ustawa tego wymaga np. przy testamencie holograficznym (w?asnor?cznym). Jednocze?nie, przy zawieraniu umów niezb?dna jest wymiana podpisanych przez obie strony dokumentów, z tym zastrze?eniem, ?e ka?dy z nich musi wyra?a? o?wiadczenie woli tych stron.
O?wiadczenie woli mo?e zosta? z?o?one równie? w postaci elektronicznej. Jest ono to?same z pisemnym o?wiadczeniem, je?eli zosta?o opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy wa?nego kwalifikowanego certyfikatu. Z definicji podpisu elektronicznego, wynika, ?e s? to dane w postaci elektronicznej, które do??cza si? do innych danych lub z którymi pozostaj? w logicznym powi?zaniu i jako takie s?u?? do identyfikacji osoby sk?adaj?cej podpis elektroniczny. Natomiast bezpieczny podpis elektroniczny musi spe?nia? okre?lone ustaw? warunki. Przede wszystkim musi by?:
przyporz?dkowany wy??cznie osobie sk?adaj?cej ten podpis,
sporz?dzany za pomoc? bezpiecznych urz?dze?, które podlegaj? wy??cznej kontroli osoby sk?adaj?cej podpis elektroniczny,
powi?zany z danymi, do których zosta? do??czony, w taki sposób, ?e cho?by najmniejsza zmiana tych danych b?dzie widoczna. Podpis taki jest weryfikowany za pomoc? odpowiedniego certyfikatu.
Nieod??cznym elementem ka?dego bezpiecznego podpisu elektronicznego jest kwalifikowany certyfikat. Stanowi on elektroniczne za?wiadczenie, za pomoc? którego dane s?u??ce do weryfikacji podpisu elektronicznego s? przyporz?dkowane do osoby sk?adaj?cej podpis elektroniczny i które umo?liwiaj? identyfikacj? tej osoby. Certyfikat kwalifikowany mo?e by? wydany jedynie przez kwalifikowany podmiot ?wiadcz?cy us?ugi certyfikacyjne. Je?eli odr?bne przepisy ustawowe nie stanowi? inaczej, forma czynno?ci prawnej opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym wywo?uje takie same skutki prawne jak forma pisemna opatrzona podpisem w?asnor?cznym. Istotna jest równie? kwestia okresu wa?no?ci kwalifikowanego certyfikatu. Nale?y zwróci? uwag?, ?e w momencie sk?adania o?wiadczenia woli, w formie elektronicznej, certyfikat musi spe?nia? wymogi wa?no?ci, inaczej bowiem elektroniczna forma czynno?ci prawnej nie zostanie zachowana. Mo?e mie? miejsce sytuacja, w której certyfikat b?dzie zawieszony. Okres zawieszenia nie mo?e by? jednak d?u?szy ni? 7 dni. Po ich up?ywie podmiot ?wiadcz?cy us?ugi kwalifikacyjne dokonuje jego uniewa?nienia. W przypadku z?o?enia bezpiecznego podpisu elektronicznego w okresie zawieszenia kwalifikowanego certyfikatu, skutki prawne dokonanej czynno?ci prawnej powstan? dopiero z chwil? uchylenia tego zawieszenia.