Genez? sponsoringu stanowi mecenat, jednak obecnie sponsoring nie ma ju? wiele wspólnego z t? wywodz?c? si? ze staro?ytno?ci instytucj?. Korzy?ci z dzia?alno?ci sponsoringowej odnosz? bowiem obie strony umowy (zdarza si?, i? korzy?ci odnoszone przez sponsora s? wi?ksze); dzia?alno?? sponsora nie ma charakteru dzia?alno?ci charytatywnej (cho? w potocznym rozumieniu to w?a?nie oznacza sponsoring). Obecnie sponsoring, obok reklamy, odgrywa istotn? rol?. Jest to nowoczesna forma (technika) reklamowania", w sposób po?redni, firmy prowadz?cej dzia?alno?? gospodarcz?. Sposób ten, mimo i? po?redni, jest skuteczny, oryginalny oraz przede wszystkim sugestywny. Sponsoring polega bowiem na tym, i? za pieni?dze zainwestowane przez sponsora w realizacj? okre?lonego projektu, wydarzenia, przedsi?wzi?cia, zyskuje on promocj? swojej w?asnej dzia?alno?ci. Oznacza to, i? istota sponsoringu polega na wspomnianym aspekcie reklamowym, promocyjnym dla przedsi?biorstwa sponsora.
Sponsoring jest jednym z narz?dzi pozyskania klienta (konsumenta). Dlatego te? celem sponsoringu jest m.in. zacie?nienie wi?zi przedsi?biorstwa z klientami, pozyskiwanie nowych klientów, umacnianie marki przedsi?biorcy, wyró?nienie przedsi?biorcy na rynku itp. Sponsoring sam w sobie nie zapewnia sukcesu. Odgrywa on jednak istotne znaczenie w po??czeniu z fachowymi us?ugami, rzeteln? dzia?alno?ci?, wychodzeniem naprzeciw potrzebom klientów, wysok? jako?ci? towarów itp. Sponsorem mo?e zosta? ka?dy. Istotne jest, aby sponsor posiada? tylko odpowiednie fundusze do zainwestowania. Dziedziny obj?te sponsoringiem mog? by? dowolne, cho? praktyka rozpowszechni?a omawian? instytucj? zw?aszcza w niektórych bran?ach. I tak, znany jest sponsoring radiowo telewizyjny, sportowy, sponsoring dotycz?cy wydarze? kulturalnych, muzycznych, teatralnych. Jako przyk?ad mo?na wymieni? sponsoring igrzysk olimpijskich. Istnieje nawet katalog zasad dotycz?cych sponsorowania wydarze? w bran?y sportowej.
Sponsorzy zawodów sportowych otrzymuj? pewne przywileje, np. prawo fundowania nagród, prawo do wyboru czasu, formy i miejsca reklam w okresie imprezy sportowej przez sponsora, prawo wykorzystania znaczków olimpijskich przez sponsora podczas sprzeda?y jego towarów itd. Doda? nale?y, i? w praktyce obrotu gospodarczego wykszta?ci? si? tzw. sponsoring utajony. Polega on na finansowaniu jawnie funkcjonuj?cych przedsi?biorstw w formie spó?ki cichej. W roli sponsora wyst?puje wspólnik cichy, który w ten sposób zmniejsza ryzyko swojej dzia?alno?ci (jego odpowiedzialno?? ogranicza si? do wysoko?ci wniesionego kapita?u). W ?wietle przepisów prawa, istnienie spó?ki cichej jest w Polsce zakazane. Zdarza si?, i? strony obchodz? jednak ten zakaz, zawieraj?c np. umow? spó?ki cywilnej o cechach spó?ki cichej (w ramach zasady obowi?zuj?cej swobody umów).