Umowy o przeniesienie i o korzystanie z praw autorskich (licencyjne)


Autorskie prawa maj?tkowe przys?uguj? co do zasady twórcy. Przej?cie maj?tkowych praw autorskich mo?e nast?pi? w trojaki sposób: przez dziedziczenie, umow? przeniesienia praw oraz umow? do korzystania z utworu (licencj?). Istniej? dwa rodzaje licencji – wy??czne i niewy??czne. Pierwsza zastrzega wy??czno?? korzystania z utworu w okre?lony sposób, druga – nie. Udzielanie dalszej licencji przez licencjobiorc? mo?liwe jest tylko w przypadku, gdy przewiduje to umowa. Umowa o licencj? wy??czn? wymaga zachowania formy pisemnej. W razie niezachowania tej formy umowa taka b?dzie niewa?na.

W braku wyra?nego zastrze?enia o przeniesieniu prawa uwa?a si?, ?e twórca udzieli? licencji. Umowa licencyjna, o ile strony nie postanowi? inaczej, uprawnia do korzystania z utworu w okresie pi?ciu lat na terytorium pa?stwa, w którym licencjobiorca ma swoj? siedzib?. Po up?ywie tego terminu umowa wygasa. Z drugiej strony, licencj? udzielon? na okres d?u?szy ni? pi?? lat uwa?a si?, po up?ywie tego terminu, za udzielon? na czas nieoznaczony. Ma to znaczenie cho?by dla terminu jej wypowiedzenia, który wynosi dla takich umów rok naprzód, na koniec roku kalendarzowego, o ile strony nie postanowi? inaczej. Umowy terminowe wypowiadane mog? by? jedynie w szczególnych przypadkach.

Umowa o przeniesienie praw lub umowa licencyjna obejmuje tylko te pola eksploatacji utworu, które zosta?y wyra?nie w niej wymienione. Przez pola eksploatacji rozumie si? wszelkie formy wykorzystania utworu (druk, publikacja w Internecie, wystawa itd.). Niewa?ne przy tym b?dzie zastrze?enie wykorzystania utworu na polu eksploatacji nie znanym w momencie podpisywania umowy. Z drugiej strony, twórca utworu wykorzystanego w utworze audiowizualnym albo utworu wchodz?cego w sk?ad utworu zbiorowego, nie mo?e bez wa?nego powodu odmówi? udzielenia zezwolenia na korzystanie z nich na nowopowsta?ych polach eksploatacji. Twórcy przys?uguje odr?bne wynagrodzenie za korzystanie z utworu na ka?dym odr?bnym polu eksploatacji, o ile umowa nie przewiduje innych warunków. Je?eli w umowie nie okre?lono sposobu korzystania z utworu, powinien on by? zgodny z jego charakterem i przeznaczeniem oraz przyj?tymi w tym zakresie zwyczajami. Nast?pca prawny, nawet w przypadku nabycia przez niego ca?o?ci autorskich praw maj?tkowych, nie mo?e dokonywa? zmian w utworze, chyba ?e uzyska? na nie zgod? twórcy lub s? one spowodowane oczywist? konieczno?ci?, a twórca nie mia?by s?usznej podstawy im si? sprzeciwi?. Zastrze?enie to dotyczy równie? utworów, których czas ochrony autorskich praw maj?tkowych up?yn??.W przypadku dziedziczenia praw maj?tkowych wspó?twórcy, na mocy prawa spadkowego mog? one przypa?? Skarbowi Pa?stwa. Nie dzieje si? tak w sytuacji, gdy przy ?yciu pozostaj? pozostali z twórców lub ich nast?pcy prawni. Uzyskuj? oni odpowiednie prawa, stosownie do wielko?ci swoich udzia?ów.

Umowy przenosz?ce cz??? praw autorskich oraz umowy licencyjne, o ile nie zawieraj? innych postanowie?, nie ograniczaj? wy??cznego prawa przys?uguj?cego twórcy do udzielania zezwole? na wykonywanie zale?nego prawa autorskiego, czyli autorskie dokonywania opracowa? utworu pierwotnego.Nie jest umow? przeniesienia praw autorskich ani licencj? samo przeniesienie w?asno?ci egzemplarza utworu, chyba ?e umowa taka wyra?nie to przewiduje. Analogicznie nie jest przeniesieniem w?asno?ci egzemplarza utworu przej?cie autorskich praw maj?tkowych. Ponadto nabywca orygina?u utworu ma obowi?zek udost?pni? go twórcy w zakresie niezb?dnym do wykonywania prawa autorskiego. Mo?e on jednak domaga? si? od twórcy odpowiedniego zabezpieczenia oraz wynagrodzenia za korzystanie z orygina?u. Umowa o przeniesienie autorskich praw maj?tkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem niewa?no?ci.



Przeglądaj artykuły prawnicze