Konstytucja wyró?nia dwa rodzaje ?róde? prawa: ?ród?a prawa powszechnie obowi?zuj?cego oraz ?ród?a prawa miejscowego. Do ?róde? powszechnie obowi?zuj?cego prawa nale??: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy mi?dzynarodowe i rozporz?dzenia. ?ród?a prawa powszechnie obowi?zuj?cego wi??? zarówno organy pa?stwowe, jak i wszystkich obywateli. Drug? kategori? ?róde? prawa s? akty prawa miejscowego. Akty prawa miejscowego maj? ograniczony terytorialnie zasi?g dzia?ania. Konstytucja wskazuje, i? akty prawa miejscowego s? ?ród?ami powszechnie obowi?zuj?cego prawa na obszarze dzia?ania organów, które je ustanowi?y. Maj? one wobec tego moc obowi?zuj?c? wobec wszystkich osób zamieszkuj?cych na obszarze danej jednostki terytorialnej. Organy samorz?du terytorialnego oraz terenowe organy administracji rz?dowej dysponuj? prawem ustanawiania aktów prawa miejscowego, dzia?aj?c w tym zakresie na podstawie i w granicach upowa?nie? przyznanych im w ustawie.
Oznacza to, i? musi istnie? konkretna podstawa prawna, która uprawnia dany organ do wydawania aktów normatywnych okre?lonego rodzaju, jednak nie jest w tym przypadku wymagane tak jak w przypadku rozporz?dze? aby akty te mog?y by? wydawane tylko na podstawie szczegó?owego upowa?nienia ustawowego i w celu wykonania ustawy. Tworzeniem prawa miejscowego zosta?o zajmuj? si? organy samorz?du terytorialnego oraz terenowe organy administracji rz?dowej z uwagi na fakt, i? regulacja niektórych zagadnie? przez organy centralne, ze wzgl?du na ich wag? i ilo??, nie by?aby celowa. Poza tym organy terenowe najlepiej znaj? potrzeby i problemy ludno?ci zamieszkuj?cej obszar danej jednostki samorz?du terytorialnego. Do aktów prawa miejscowego nale?? akty wydane przez terenowe organy pa?stwa i organy samorz?du, a ponadto akty zawieraj?ce statuty np. statuty województwa (uchwalane przez Sejmik Województwa po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów), statuty powiatu (uchwalane przez Rad? Powiatu), czy statuty gminy.
Ponadto, do aktów prawa miejscowego zalicza si? tak?e akty zawieraj?ce przepisy wykonawcze i akty zawieraj?ce przepisy porz?dkowe, wydane na podstawie upowa?nie? generalnych, np. rozporz?dzenia porz?dkowe wojewody, uchwa?y Rady Powiatu czy uchwa?y Rady Gminy. Warunkiem wej?cia w ?ycie aktów prawa miejscowego jest ich og?oszenie. Og?oszenie aktu prawnego umo?liwia adresatom norm (obywatelom) zapoznanie si? z jego tre?ci?, aby mo?liwe by?o skuteczne egzekwowanie prawa. Ustawa wskazuje, i? w wojewódzkim dzienniku urz?dowym og?asza si? akty prawa miejscowego stanowione przez wojewod? i organy administracji niezespolonej, akty prawa miejscowego stanowione przez sejmik województwa, organ powiatu oraz organ gminy, w tym statuty województwa, powiatu i gminy, statuty zwi?zków mi?dzygminnych oraz statuty zwi?zków powiatów.
W wojewódzkim dzienniku urz?dowym og?asza si? ponadto akty Prezesa Rady Ministrów uchylaj?ce akty prawa miejscowego stanowionego przez wojewod? i organy administracji niezespolonej oraz wyroki s?du administracyjnego uwzgl?dniaj?ce skargi na akty prawa miejscowego stanowionego przez: wojewod? i organy administracji niezespolonej, organ samorz?du województwa, organ powiatu i organ gminy. Natomiast przepisy porz?dkowe og?asza si? w drodze obwieszcze?, a tak?e w sposób zwyczajowo przyj?ty na danym terenie lub w ?rodkach masowego przekazu. Za dzie? og?oszenia przepisów porz?dkowych uwa?a si? dzie? wskazany w obwieszczeniu. Je?eli chodzi o przepisy porz?dkowe to og?oszenie ich w drodze obwieszczenia, w ?rodkach masowego przekazu czy w inny sposób zwyczajowo na danym terenie przyj?ty, nie zwalnia z obowi?zku ich og?oszenia w wojewódzkim dzienniku urz?dowym. Konstytucja wskazuje ponadto, i? to Naczelny S?d Administracyjny orzeka o zgodno?ci z ustawami uchwa? organów samorz?du terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rz?dowej.