Debata sejmowa toczy? si? mo?e przy dowolnej liczbie pos?ów, jednak?e do wa?no?ci g?osowania niezb?dne jest spe?nienie kilku warunków, przede wszystkim osi?gni?cie quorum , które przy uchwalaniu ustaw wynosi co najmniej po?ow? ustawowej liczby pos?ów czyli minimum 230 pos?ów. Quorum to minimalna ilo?? pos?ów, która pozwala na przyst?pienie do g?osowania. Warunkiem natomiast przyj?cia ustawy jest poparcie jej przez zwyk?? wi?kszo?? pos?ów, a zatem liczba zwolenników ustawy musi by? wy?sza ni? liczba jej przeciwników. W szczególnych sytuacjach Konstytucja stawia wymóg innej wi?kszo?ci. Po trzecim czytaniu Sejm uchwala ustaw? zwyk?? wi?kszo?ci? g?osów, w obecno?ci co najmniej po?owy ustawowej liczby pos?ów. Taka jest regu?a. Uchwalon? w ten sposób przez Sejm ustaw?, Marsza?ek Sejmu przekazuje Senatowi.
Senat prowadzi prac? nad ustaw? w formie debaty w komisji oraz na forum ca?ej Izby. Senat w ci?gu 30 dni od dnia przekazania mu ustawy przez Sejm, mo?e j? przyj?? bez zmian, mo?e tak?e uchwali? poprawki do ustawy, albo te? uchwali? odrzucenie ustawy w ca?o?ci. Je?eli jednak Senat, w ci?gu 30 dni od przekazania mu ustawy przez Sejm, nie podejmie stosownej uchwa?y, ustaw? uznaje si? za uchwalon? w brzmieniu przyj?tym przez Sejm. Stanowisko Senatu jest nast?pnie przekazywane ponownie do Sejmu. Uchwa?? Senatu odrzucaj?c? ustaw? albo zaproponowan? przez Senat poprawk? uwa?a si? za przyj?t?, je?eli Sejm nie odrzuci jej bezwzgl?dn? wi?kszo?ci? g?osów zatem g?osuj?cych za musi by? wi?cej ni? g?osuj?cych przeciw i wstrzymuj?cych si?, w obecno?ci co najmniej po?owy ustawowej liczby pos?ów. Zatem Sejm zajmuje si? ustaw? nawet w przypadku odrzucenia jej przez Senat. Uchwa?a Sejmu ma charakter ostateczny. Po jej podj?ciu sprawa ju? nie wraca ponownie do Senatu. Ten element ko?czy etap prac w parlamencie.
Po zako?czeniu prac w parlamencie, Marsza?ek Sejmu przedstawia uchwalon? ustaw? do podpisu Prezydentowi, który podpisuje ustaw? w ci?gu 21 dni i zarz?dza jej og?oszenie w Dzienniku Ustaw. Jednak?e przed podpisaniem ustawy Prezydent mo?e wyst?pi? do Trybuna?u Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie zgodno?ci ustawy z Konstytucj?. Je?eli Trybuna? Konstytucyjny uzna dan? ustaw? za zgodn? z Konstytucja, wówczas Prezydent nie mo?e ju? odmówi? podpisania ustawy. Je?eli natomiast Trybuna? Konstytucyjny uzna? ustaw? za niezgodn? z Konstytucj?, wówczas Prezydent odmawia jej podpisania. Je?eli jednak niezgodno?? z Konstytucj? dotyczy poszczególnych przepisów ustawy, a Trybuna? Konstytucyjny nie orzeknie, ?e s? one nierozerwalnie zwi?zane z ca?? ustaw?, Prezydent - po zasi?gni?ciu opinii Marsza?ka Sejmu, podpisuje ustaw? z pomini?ciem przepisów uznanych za niezgodne z Konstytucj?.
W takiej sytuacji Prezydent ma równie? mo?liwo?? zwrócenia ustawy Sejmowi, w celu usuni?cia niezgodno?ci z Konstytucj?. Je?eli natomiast Prezydent nie wyst?pi? z wnioskiem do Trybuna?u Konstytucyjnego, ma za? pewne zastrze?enia najcz??ciej natury politycznej wówczas mo?e zastosowa? prawo weta i przekaza? ustaw? Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Je?eli Sejm ponownie uchwali ustaw? wi?kszo?ci? 3/5 g?osów, w obecno?ci co najmniej po?owy ustawowej liczby pos?ów, wówczas Prezydent w ci?gu 7 dni musi podpisa? ustaw? i zarz?dzi? jej og?oszenie w Dzienniku Ustaw, nie przys?uguje mu wówczas prawo wyst?pienia do Trybuna?u Konstytucyjnego. Prezydent nie mo?e jednak zg?asza? weta wobec ustawy bud?etowej, jak i ustawy o prowizorium bud?etowym, a termin do podpisania tych ustaw wynosi dla Prezydenta 7 dni.
Konstytucja przewiduje tak?e, i? rz?d mo?e uzna? uchwalony przez siebie projekt ustawy za pilny, z wyj?tkiem projektów ustaw podatkowych, ustaw dotycz?cych wyboru Prezydenta, wyborów do Sejmu, Senatu oraz organów samorz?du terytorialnego, ustaw reguluj?cych ustrój i w?a?ciwo?? w?adz publicznych, a tak?e kodeksów. Uznanie projektu ustawy za pilny powoduje stosowanie szczególnego trybu post?powania. Projekt taki przechodzi tylko dwa czytania, Senat ma na jego rozpatrzenie jedynie 14 dni, natomiast Prezydent ma 7 dni na podpisanie ustawy.