Podstawowe zasady procedury tworzenia prawa zosta?y uregulowane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast zagadnienia bardziej szczegó?owe w ustawach. Proces ustawodawczy podlega ?ci?le okre?lonym procedurom. Pocz?tkiem tego procesu jest wykonanie inicjatywy ustawodawczej, przez któr? rozumie si? prawo wskazanego w Konstytucji podmiotu do zg?oszenia swojego projektu ustawy. Ustawa zasadnicza - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej wskazuje, i? prawo do zg?aszania projektów ustaw przys?uguje pos?om - grupie co najmniej 15 pos?ów albo komisji sejmowej, Senatowi, Prezydentowi oraz Radzie Ministrów czyli rz?dowi. W odniesieniu do niektórych ustaw, Konstytucja przyznaje prawo inicjatywy ustawodawczej tylko i wy??cznie Radzie Ministrów, jest tak w przypadku ustawy bud?etowej, ustawy o prowizorium bud?etowym, ustawy o zmianie ustawy bud?etowej, ustawy o zaci?ganiu d?ugu publicznego i ustawy o udzielaniu gwarancji finansowych przez pa?stwo.
Gdyby inne podmioty, poza rz?dem, zg?osi?y projekty ustaw w tej kategorii spraw, wówczas takie projekty w ogóle nie mog?yby by? przez Sejm rozpatrywane. Ponadto, inicjatywa ustawodawcza przys?uguje równie? grupie co najmniej 100.000 obywateli, którzy posiadaj? prawo wybierania do Sejmu, a zatem s? osobami pe?noletnimi. Wnioskodawcy, przedk?adaj?c Sejmowi projekt ustawy, maj? obowi?zek przedstawienia tak?e skutków finansowych jej wykonania, tak aby obie izby parlamentu mia?y mo?liwo?? zapoznania si? nie tylko z powodami wniesienia projektu, ale tak?e ze skutkami finansowymi i obci??eniami dla bud?etu. Ponadto, projekt ustawy musi by? zg?oszony na pi?mie. Projekt ustawy sk?ada si? do tak zwanej laski marsza?kowskiej w Sejmie i ten element stanowi rozpocz?cie ca?ego procesu legislacyjnego. Sejm rozpatruje projekt ka?dej ustawy w trzech czytaniach.
Pierwsze czytanie w zale?no?ci od rodzaju ustawy - odbywa si? albo w Sejmie, albo te? projekt ustawy trafia do w?a?ciwej komisji. W trakcie pierwszego czytania wnioskodawca uzasadnia projekt, a ponadto odbywa si? debata dotycz?ca kwestii ogólnych projektowanej ustawy. Je?eli pierwsze czytanie projektu odbywa si? w Sejmie, wówczas ten etap ko?czy si? albo skierowaniem projektu do prac odpowiedniej komisji, albo te? odrzuceniem go, co oznacza zamkni?cie sprawy. W?a?ciwe, zasadnicze prace nad projektem ustawy tocz? si? w komisji, tam te? odbywaj? si? debaty z udzia?em ekspertów. Prace w komisji ko?cz? si? przyj?ciem sprawozdania, które zawiera wniosek komisji dotycz?cy przyj?cia projektu bez poprawek, albo te? przyj?cia projektu z okre?lonymi poprawkami, albo te? odrzucenia projektu. Sprawozdanie nast?pnie jest przedstawiane Sejmowi przez sprawozdawc? delegowanego z komisji. Tak rozpoczyna si? etap tak zwanego drugiego czytania. Nast?pnie Sejm przyst?puje do debaty.
W trakcie debaty mog? by? zg?aszane poprawki. Prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy w czasie rozpatrywania go przez Sejm przys?uguje wnioskodawcy projektu, pos?om i Radzie Ministrów, jednak Marsza?ek Sejmu mo?e odmówi? poddania pod g?osowanie poprawki, która uprzednio nie by?a przed?o?ona komisji. Na tym etapie, do zako?czenia drugiego czytania, wnioskodawca mo?e wycofa? projekt ustawy. Po tym etapie, projekt ustawy wraca ponownie do komisji, w celu przeanalizowania ca?o?ci tekstu i przygotowania dodatkowego sprawozdania. Je?eli natomiast w toku drugiego czytania nie zg?oszono poprawek, wówczas nie ma potrzeby ponownego kierowania projektu do komisji i w takiej sytuacji trzecie czytanie mo?e odby? si? bezpo?rednio po drugim czytaniu. Trzecie czytanie obejmuje przedstawienie kolejnego sprawozdania komisji i ostateczne g?osowanie nad ustaw?.