Jakie informacje stanowi? tajemnic? przedsi?biorstwa?


Zakres informacji wchodz?cych w sk?ad poj?cia „tajemnica przedsi?biorstwa” nie zosta? w polskim prawie jasno sprecyzowany, co ma swoje racjonalne uzasadnienie. Wypunktowanie wszystkich grup i dziedzin, które mog? stanowi? tak? tajemnic? by?oby pewnie niemo?liwe, a z ca?? pewno?ci? mija?oby si? z celem. Rozumie si? przez tajemnic? przedsi?biorstwa nieujawnione szerszej publiczno?ci informacje techniczne, technologiczne oraz organizacyjne samego przedsi?biorstwa, jak i inne informacje, które posiadaj? warto?? gospodarcz?, a co do których podj?te zosta?y przez przedsi?biorc? dzia?ania niezb?dne dla zachowania ich poufno?ci. Tak sformu?owana definicja pozostawia szerokie mo?liwo?ci interpretacyjne, co stanowi u?atwienie dla przedsi?biorców, poruszaj?cych si? w realiach rynkowych, zmieniaj?cych si? zdecydowanie szybciej, ni? prawo stanowione kiedykolwiek zmienia? si? b?dzie mog?o.

Dlatego te? przyjmuje si?, ?e dla uznania informacji za poufn?, niebagatelne znaczenie ma zachowanie samego przedsi?biorcy. Musi on zatem wykaza?, ?e podj?? szereg czynno?ci, które mia?y prowadzi? do tego, by dane informacje pozosta?y we wiedzy ograniczonego i znanego mu kr?gu odbiorców. Nie jest przy tym konieczne ograniczanie dost?pu do pomieszcze?, gdzie s? one zbierane czy sporz?dzanie dokumentów wewn?trznych, które b?d? okre?la?y zakres tajemnicy, cho? z pewno?ci? b?dzie to okoliczno?? wzmacniaj?ca twierdzenia przedsi?biorcy w czasie sporu. Takie rozwi?zanie sprawy jest kluczowe szczególnie w przypadku sporu z pracownikami, którzy zobowi?zani s? do zachowania tajemnicy, a mogli wcze?niej zapozna? si? z jasnym wykazem, jakie informacje powinni postrzega? za poufne. Takie zastrze?enia znajduj? si? cz?sto w zobowi?zaniach umownych pomi?dzy kontrahentami, ale dane poufne s? przecie? cz?sto przedmiotem negocjacji, czyli etapu na którym kontrahent jest dopiero poszukiwany. Przyjmuje si? jednak, ?e nawet brak jasnej informacji o charakterze poufnym przekazywanych danych, nie wp?ywa na mo?liwo?? w??czenia ich w zakres tajemnicy przedsi?biorstwa, o ile mo?na by?o domniemywa?, ?e taki jest w?a?nie ich charakter.

W zakres informacji tworz?cych tajemnic? przedsi?biorstwa wejd? przede wszystkim know-how, czyli informacje na temat u?ywanych technologii, procedur, rynków zbytu, klientów, dostawców, ?róde? surowców itd. Informacje tego typu s? same w sobie warto?ciowe i mog? by? przedmiotem obrotu, jak to si? dzieje cho?by przy sieciach franchisingowych (franczyzowych). Za okre?lon? op?at? i udziale w zyskach, franczyzodawca udost?pnia franczyzobiorcy szereg informacji, które niew?tpliwie stanowi? tajemnic? przedsi?biorstwa, a które maj? stanowi? „recept? na sukces” w podejmowaniu danej dzia?alno?ci gospodarczej. Z drugiej strony, je?li pracownik pozyskuje wiedz? generaln? na temat liczby klientów, mar?y czy ogólnie – op?acalno?ci i potencja?u biznesowego tkwi?cego w danej dzia?alno?ci, a nast?pnie wykorzystuje takie informacje we w?asnej dzia?alno?ci gospodarczej, zasadniczo nie mo?e zosta? to uznane za naruszenie tajemnicy przedsi?biorstwa. Do innych danych, które mog? stanowi? tajemnic? przedsi?biorstwa, s? niejawne informacje dotycz?ce dochodów i kosztów ponoszonych przez nie, wypracowany zysk, liczba klientów, wielko?? sprzeda?y, mar?a. Nie zmienia charakteru poufno?ci wykazanie poszczególnych danych np. w zeznaniach podatkowych kierowanych do urz?du skarbowego.



Przeglądaj artykuły prawnicze