Tajemnica przedsi?biorstwa w zamówieniach publicznych


Jedn? z podstawowych zasad post?powania w procedurach zamówie? publicznych jest zasada jawno?ci i przejrzysto?ci. Post?powanie musi by? zatem czytelne dla osób z zewn?trz, ale przede wszystkim dla jego uczestników, konkuruj?cych o udzielenie zamówienia. Jawno?? stosowana jest ju? w chwili og?oszenia o zamówieniu, a w dalszej kolejno?ci przy formu?owaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wybór i weryfikacja z?o?onych ofert tak?e powinna przebiega? wed?ug przejrzystych regu?, a podj?ta decyzja przez zamawiaj?cego musi by? odpowiednio umotywowana, tak?e poprzez podkre?lenie tych czynników istniej?cych u przedsi?biorcy, które by?y w tym procesie decyduj?ce.

W tym momencie pojawia si? konflikt istotnych interesów. Oferenci powinni zosta? rzeczowo poinformowani o przyczynach rz?dz?cych rozstrzygni?ciem w zamówieniach publicznych, a z drugiej strony – kszta?t sk?adanej oferty jest w du?ej mierze uzale?niony od czynników, które ka?dy przedsi?biorca chcia?by zachowa? wy??cznie dla siebie. Informacje takie maj? charakter poufny i zawieraj? si? w definicji tajemnicy przedsi?biorstwa. Ta za? jest dobrem chronionym prawem, które okre?lane jest jako nieujawnione szerszej publiczno?ci informacje techniczne, technologiczne oraz organizacyjne samego przedsi?biorstwa, jak i inne informacje, które posiadaj? warto?? gospodarcz?, a co do których podj?te zosta?y przez przedsi?biorc? dzia?ania niezb?dne dla zachowania ich poufno?ci.

Czy zatem ka?dy oferent – przedsi?biorca musi dokonywa? wyboru pomi?dzy jawno?ci? swojej dzia?alno?ci w aspektach wymaganych w danym post?powaniu o udzielenie zamówienia publicznego a zachowaniem tajemnicy? Poniewa? taka alternatywa uniemo?liwi?aby w rzeczywisto?ci wielu zainteresowanym uczestniczenie w post?powaniu, prawo zamówie? publicznych pozostawia mo?liwo?? chronienia tajemnicy przedsi?biorstwa. Informacje, które mo?na zakwalifikowa? jako tajemnic? przedsi?biorstwa, mog? zosta? zastrze?one i nie by? ujawniane w dalszych etapach post?powania, je?li wykonawca takiego zastrze?enia dokona, lecz w terminie nie pó?niejszym ni? moment sk?adania ofert czy wniosków dotycz?cych dopuszczenia do udzia?u w post?powaniu. Zastrze?enie powinno zosta? dokonane w sposób niebudz?cy w?tpliwo?ci. Tak jak przy uznaniu konkretnych danych za tajemnic? przedsi?biorstwa konieczne jest podj?cie odpowiednich dzia?a? s?u??cych zachowaniu ich w poufno?ci, tak samo przy zamówieniach publicznych takie dzia?ania powinny zosta? podj?te. Mog? one przybra? posta? cho?by za??czenia odr?bnej koperty, opisanej odpowiednio i wyja?niaj?cej, ?e informacje w niej zawarte stanowi? tajemnic? przedsi?biorstwa i nie powinny by? udost?pniane osobom trzecim. Chocia? ostateczna decyzja o ujawnieniu informacji zawartych w ofercie nale?y do zamawiaj?cego, powinien mie? on na wzgl?dzie mo?liwo?? odpowiedzialno?ci z tego tytu?u.

Mo?liwo?? zastrze?enia poufno?ci informacji stanowi?cych tajemnic? przedsi?biorstwa jest jednak w pewnym stopniu ograniczona. Otó?, nie mo?na zastrzec informacji, które podawane s? podczas otwarcia ofert, nie tylko wykonawcom obecnym przy tym, ale na wniosek tak?e wykonawcom nieobecnym podczas otwarcia. Do informacji tych nale?? nazwy i adresy wykonawców oraz dane dotycz?ce ceny, terminów wykonania, okresu udzielanej gwarancji, a tak?e warunków p?atno?ci, które zosta?y zawarte w z?o?onych ofertach.



Przeglądaj artykuły prawnicze