Tajemnica przedsi?biorstwa a tajemnica przedsi?biorcy


W polskim systemie prawa funkcjonuj? obok siebie poj?cia tajemnicy przedsi?biorstwa oraz tajemnicy przedsi?biorcy. Nie s? to poj?cia to?same, o czym warto pami?ta?. Pojawiaj? si? ona w innych dzia?ach prawa. Pierwsze, przede wszystkim w prawie dotycz?cym zwalczania nieuczciwej konkurencji oraz zamówieniach publicznych. Drugie, przy okazji regulacji informacji niejawnych.

Tajemnica przedsi?biorstwa jest dobrem chronionym przez prawo. Rozumiana jest jako nieujawnione szerszej publiczno?ci informacje techniczne, technologiczne oraz organizacyjne dotycz?ce samego przedsi?biorstwa, jak i inne informacje, które posiadaj? warto?? gospodarcz?, a co do których podj?te zosta?y przez przedsi?biorc? dzia?ania niezb?dne dla zachowania ich poufno?ci. B?d? to zatem wszelkie informacje typu „know-how”, opisuj?ce struktur? organizacyjn? i finansow? przedsi?biorstwa w zakresie szerszym, ni? ujawnienie tego wymagaj? przepisy prawa itp. Nie ma przy tym znaczenia, czy s? to informacje nowe, oryginalne, wyj?tkowe, których nie posiada nikt inny. Recepta sukcesu przedsi?biorstwa mo?e si? kry? przecie? w nowatorskim wykorzystaniu wiedzy powszechnie znanej. Informacje b?d?ce tajemnic? przedsi?biorstwa mog? samodzielnie przedstawia? warto?? handlow? i by? przedmiotem obrotu.

W post?powaniu, które ma miejsce przy zamówieniach publicznych, obowi?zuje zasada jawno?ci i przejrzysto?ci. Wybór i weryfikacja z?o?onych w jego trakcie ofert musi by? odpowiednio umotywowana, a decyzja powinna by? poparta czynnikami wyst?puj?cymi u wykonawcy, który ma realizowa? zamówienie. Zasada ta doznaje jednak ograniczenia w zwi?zku z nadrz?dnym interesem ka?dego przedsi?biorcy, by chroni? tajemnice swojego przedsi?biorstwa – nie s? one ujawniane, je?li zosta?y zastrze?one jako takie. Ochrona tajemnicy przedsi?biorstwa jest równie? istotna w prawie pracy. Dlatego te? standardowym ju? dzisiaj rozwi?zaniem jest zawieranie w umowie klauzuli o zakazie konkurencji, która przyjmuje czasem posta? osobnej umowy. Zakaz ten mo?e obowi?zywa? w czasie trwania stosunku pracy, ale tak?e po jego zako?czeniu – na oznaczony okres oraz za odpowiednim odszkodowaniem.

W tej cz??ci prawa, która dotyczy dost?pu do informacji publicznej, pojawia si? poj?cie interesu przedsi?biorcy. Zaznaczy? trzeba przy tym, ?e informacj? publiczn? jest ka?da informacja o sprawach publicznych i, co do zasady, mo?na mie? do niej swobodny dost?p, co okre?lane jest prawem do informacji publicznej. Do jej uzyskania nie trzeba podawa? interesu, który temu przy?wieca, czy to faktycznego, czy prawnego. Oznacza to przede wszystkim mo?liwo?? przegl?dania urz?dowych dokumentów oraz uczestnictwo w posiedzeniach pochodz?cych z powszechnych wyborów kolegialnych organów w?adzy publicznej. Dost?p taki powinien by? niezw?oczny i obejmuj?cy aktualn? wiedz? na dany temat. W zakresie poj?cia „informacja publiczna” mieszcz? si? takie informacje dotycz?ce przedsi?biorców, jak polityka wewn?trzna, zagraniczna, status, forma prawna, organizacja, przedmiot dzia?alno?ci, ale te? struktura w?asno?ciowa oraz maj?tek b?d?cy w dyspozycji odpowiednich podmiotów. Obejmuje tak?e kwestie zwi?zane z maj?tkiem publicznym, w tym dotycz?ce przys?uguj?cych praw maj?tkowych, po?ytkach z niego i jego obci??eniach, a tak?e dochodach i stratach spó?ek handlowych.

Zobowi?zanie do udost?pniania informacji publicznej obejmuje nie tylko w?adze publiczne, ale te? mi?dzy innymi podmioty, które reprezentuj? osoby prawne – pa?stwowe czy samorz?du terytorialnego, a tak?e podmioty reprezentuj?ce inne jednostki organizacyjne, które zarz?dzaj? maj?tkiem publicznym lub wykonuj? zlecone zadania publiczne, a tak?e osoby prawne, gdzie Skarb Pa?stwa, jednostki samorz?du (terytorialnego, gospodarczego lub zawodowego) maj? pozycj? dominuj?c?. W tym zakresie mieszcz? si? zatem równie? przedsi?biorcy. Z tego te? powodu, prawo do informacji publicznej mo?e oczywi?cie podlega? ograniczeniom, ale tylko wskazanym w odpowiednich ustawach i wydanych na ich podstawie rozporz?dzeniach. Podstawowe ograniczenie wynika z ochrony prywatno?ci osoby fizycznej, a tak?e – tajemnicy przedsi?biorcy. Nie dotyczy to jednak?e informacji, które dotycz? osób pe?ni?cych funkcje publiczne, a tak?e które maj? zwi?zek z pe?nieniem takich funkcji. Mo?liwa jest tak?e sytuacja, gdy osoba fizyczna lub przedsi?biorca zrezygnuj? z przys?uguj?cego im prawa do ograniczenia prawa do informacji publicznej.



Przeglądaj artykuły prawnicze