Skarga do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych


Skarga do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) mo?e zosta? z?o?ona przez osob?, której dane dotycz?, a które sta?y si? przedmiotem naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. GIODO dzia?a w oparciu o przepisy post?powania administracyjnego, a form? rozstrzygni?cia jest decyzja administracyjna. Organ prowadz?cy powinien zatem stosowa? si? do zasad w?a?ciwych dla tego rodzaju post?powania. W przypadku, gdy po przeprowadzeniu post?powania oka?e si?, ?e dosz?o do naruszenia przepisów, nakazuje on przywrócenie stanu zgodnego z prawem. Niezale?nie od zakresu skargi, je?li jest to mo?liwe i uzasadnione na podstawie zgromadzonych w trakcie post?powania informacji, GIODO podejmuje równie? decyzj? odno?nie dalszego funkcjonowania administratora danych, zbioru danych, którego dotyczy?a skarga oraz zakresu przetwarzanych w nim danych. W tym celu mo?e pouczy? o ?rodkach zabezpieczenia danych, za??da? post?powania dyscyplinarnego wzgl?dem pracowników, którzy dopu?cili si? uchybie? w procesie gromadzenia danych, a w przypadku naruszenia przepisów karnych – odpowiednie zawiadomienie o podejrzeniu pope?nienia przest?pstwa kieruje do organów ?cigania.

Skarga sk?adana do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych musi odpowiada? standardowym wymogom skargi w post?powaniu administracyjnym. Rozpoczyna ona tak?e takie post?powanie. Mo?e by? ona z?o?ona w formie pisemnej, ustnej oraz elektronicznej. W pierwszym przypadku, konieczne jest zamieszczenie w niej danych identyfikuj?cych osob? sk?adaj?c? skarg?, czyli jej imienia i nazwiska lub nazw?, wraz z adresem zamieszkania lub siedziby. Mo?liwe jest z?o?enie skargi przez pe?nomocnika. W tym wypadku, jest on zobowi?zany do podania danych identyfikuj?cych tak?e jego osob? oraz do za??czenia orygina?u lub uwierzytelnionego odpisu pe?nomocnictwa. Obligatoryjnym elementem skargi, z?o?onej w formie pisemnej, jest wskazanie w jej tre?ci okoliczno?ci sprawy oraz podmiotu, którego skarga dotyczy. Ponadto, nale?y równie? wskaza? oczekiwane dzia?ania ze strony GIODO.

Skarga sk?adana faksem musi zosta? uzupe?niona przez z?o?enie podpisu - w siedzibie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych lub poprzez przes?anie dodatkowego egzemplarza. W takim przypadku, po uzupe?nieniu braku formalnego zachowany zostaje pierwszy termin z?o?enia skargi. Drugim sposobem jest z?o?enie skargi w formie ustnej (do protoko?u). W tym celu nale?y stawi? si? osobi?cie w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wraz z aktualnym dowodem to?samo?ci. Drog? elektroniczn?, która stanowi trzeci? mo?liwo?? z?o?enia skargi z uwagi na form?, mo?na pos?u?y? si? elektroniczn? skrzynk? podawcz?, która dost?pna jest na stronie internetowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W celu dokonania takiego zg?oszenia w tej formie nale?y opatrzy? go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowany za pomoc? wa?nego kwalifikowanego certyfikatu. Wraz ze z?o?eniem skargi konieczne jest uiszczenie op?aty skarbowej (dodatkowa - w przypadku przed?o?enia dokumentu pe?nomocnictwa). W wyj?tkowych sytuacjach przewidzianych prawem, osoba mo?e zosta? zwolniona z tego obowi?zku.



Przeglądaj artykuły prawnicze